View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Du gir litt lite info om hvordan du vil at dette skal fungere. Hvis du har et innloggingssystem så vil det nok være mest effektivt å lagre informasjon om hva som er lest i en database. Hvis du ikke vil at folk skal trenge å logge inn, så kan du lagre informasjonen i cookies. Jeg synes ikke dette høres ut som en særlig god idé, fordi - avhengig av størrelsen på nettsida di - så vil denne cookien bli ganske stor og rotete etter hvert. Begge disse løsningene krever dessuten ganske grei forståelse av PHP.

Siden du tydeligvis ikke kan noe særlig om PHP, så foreslår jeg at du løser dette på en annen måte. Du kan nemlig lage et ganske stilig system bare ved å bruke HTML og CSS. Se på dette:

Kode

<style>
a {
color: #f00;
padding-left: 50px;
background: transparent url('ny.png') no-repeat;
}
a:hover {
color: #ccc;
}
a:visited {
color: #000;
padding-left: 0px;
background: transparent;
}
</style>

<a href="?fisk">Fisk</a><br />
<a href="?elg">Elg</a><br />
<a href="?hund">Hund</a><br />
Selvsagt bør du lagre CSS-koden i et eget stilark og hente det med <link>-elementet, dette er bare et eksempel for å vise logikken. Hvis du lager et bilde med teksten "ny" på, eller et ikon av noe slag, så kan du bruke dette bildet som bakgrunn på linkene gjennom CSS. Deretter bruker du "psuedo"-klassen i CSS til å fjerne bildet når brukeren har besøkt linken (:visited). Jeg har også lagt på en :hover, i tilfelle du ikke er kjent med disse klassene. :hover brukes når musepekeren holdes over en link.

For å få kodeeksempelet over til å fungere slik det står nå, så trenger du et bilde kalt "ny.png" i samme mappe som denne HTML-filen. Hvis du skal bruke denne koden må du også justere paddingen på <a>-elementet med det som passer for bildet du bruker. Jeg har bare satt padding-left til 50 pixler, som blir gjort om til 0 pixler når brukeren har besøkt siden.

PS: Om du ikke er klar over det, :visited fungerer kun så lenge brukeren ikke tømmer nettleserhistorikken sin. Derfor er ikke dette en idiotsikker løsning.

Lesestoff:
Hovedside for CSS
- Psuedo-klasser
- Bakgrunner
- Padding
Litt om cookies i PHP
Litt om MySQL og PHP
Sist endret av Moff; 19. juli 2010 kl. 03:23. Grunn: PS