View Single Post
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Ditt andre poeng synes eg er litt feil. Du mener de har droppa ut av skolen og slikt på grunn av hasjen eg mener det er minst like stor sansynlighet for at det er andre grunner til både å droppe ut og å røyke hasj enn nettop hasjen. Det er mange som overhodet ikkje finner seg tilrette i dagens samfunn. At noen av de også har begynt med hasj er mer en konsekvens enn en grunn.

Ta for eksempel Nederland; etter avkriminaliseringen har antallet av personer som noengang har prøvd cannabis gått opp. mens antallet av daglige brukere har gått ned.
Altså, flere som har prøvd.. men færre som misbruker.
Er ikke det positivt?

Forøvrig så vil en legalisering forhåpentlig vis innebære mer informasjon til ungdom, samt vanskeligere å få kjøpt for mindreårige.

innformasjon og kunnskap vil hindre misbruk.
det tror ihvertfall eg.
Vis hele sitatet...
Det er jo kanskje sant det du sier, men alle jeg tenkte på da jeg skrev det har til felles at de røyker cannabis nesten daglig. Man ødelegger nok skolegangen sin uansett hva man ruser seg på hvis man gjør det daglig, men cannabis virker så ufarlig at det skal mye mindre til å røyke daglig enn å f.eks. bøtte innpå en flaske sprit hver dag (liten overdrivelse).

Når det gjelder legaliseringen og statistikken du kom med har jeg aldri sett på statistikker når det gjelder dette, så der regner jeg med du har bedre grunnlag enn meg til å si noe om det. Det gir likevel mer mening at det blir flere brukere, for min fornuft tilsier at lettere tilgang gir økt forbruk. Det med tilgang for mindreårige kommer nok også veldig an på personen. Jeg hadde ingen problemer med å skaffe alkohol fra vinmonopolet da jeg var 14 år, men jeg hadde aldri i verden turt å kjøpe hasj fra en dealer.

Informasjonen man får i dag er jeg enig i at er alt for dårlig. Hadde det ikke vært for egne erfaringer, venner og internett hadde jeg trodd at hasj var livsfarlig på lik linje med f.eks. heroin. Uansett om det kanskje kommer til å komme noen positive virkninger av legalisering, så tror jeg nok at jeg kommer til å forbli motstander av legalisering hvis de ikke lager et veldig bra system når det gjelder distribuering og aldersgrenser.