View Single Post
Sitat av subscribe Vis innlegg
Sunnere miljøer finnes definitivt, men felleskapsfølelsen i nazistiske miljøer er på høyde med Smiths venner. De har rett og slett et samhold som enkelte samfunnslag faktisk kan lære noe av.
Vis hele sitatet...

Litt for mye samhold, spør du meg. De blir jo truet og forfulgt om de bryter ut. Men du har nok rett angående omsorg, kjærlighet og ansvar. Samfunnstapere er enkle bytter for manipulatorer.

Sitat av subscribe Vis innlegg
Nå ble dette et innlegg ang nynazistiske miljøer. Vil tro konspirasjonsteorier er noe mer komplisert.
Vis hele sitatet...
Kanskje, men det er noen fellestrekk. I konspirasjonsmiljøene får taperne følelsen av å være opplyste og spesielle, og de opplever å få anerkjennelse fra likesinnede.

Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Mange av de mest aktive "truthers" er vell folk som driver en blog eller youtube kanal, og som profitterer på denne og andre hendelser uten nødvendigvis å tro på dette selv.
Vis hele sitatet...
Ja, du mener sånne som Alex Jones? Det kan nok stemme, på samme måte som mange katolske prester ikke bryr seg katta om Gud og Jesus, men utnytter organisasjonen for å skaffe seg makt og seksuelle goder. Men når jeg snakker om "truthers" så mener jeg her de store massene som faktisk tror på dette. Ikke lederskikkelsene som får millioner av seere på BS-filmene sine og ler hele veien til banken.

Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Mennesker har også grunnleggende sett ett behov for å forklare å forstå. Derfor konstruerer vi skapelses fortellinger og luller oss inn i drømmer om evig liv i himmelen.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er nok også en faktor. Folk liker ikke usikkerhet. Mange synes det er uutholdelig å leve med å ikke vite, så de foretrekker heller å lure seg selv til å tro at de vet svaret. Men spørsmålet er likevel hvorfor de velger så usannsynlige teorier. Hvorfor ikke bare tro at det var Al Qaeda? Det er jo den mest sannsynlige teorien. Behovet for å forklare og forstå forklarer ikke alt. Det er noe med å stikke seg ut også. Behovet for å være spesiell.
Sist endret av Pensj2020; 11. september 2018 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.