View Single Post
syntes rødt godt kunne komme i regjeringsopposisjon jeg. det hadde fungert som en perfekt vaktbikje, som kunne varslet hver gang storting og regjering prøvde seg på noe snusk. ikke lett å smugle en saftig biff forbi en jaktbikje.

syntes også det er litt trist at majoriteten av innleggene i denne tråden kun omhandler bil... ser behovet for bil hos de menneskene som bor langt fra allfarvei, men argumenter som hytta osv syntes ejg blir tynt. generelt er det litt rart om folk stemmer ut i fra en så smal politisk interesse. For å dra en ganske drøy lignelse: Hitler kom til makten fordi han oragniserte suppekjøkken og sosiale tiltak. det gjorde at folk godtok politikken hans, og valgte å overse det ubehagelige med antisemitismen og raseideologien. etter hvert ble de så vant til at slik var det, at de selv fulgte opp.

kort og enkel innføring i inndoktrinering og hjernevask:
Gjennta et enkelt budskap mange nok ganger, og folk vil være tilbøyelige til å tro deg.

hva med å la bil være bil, og en luksusartikkel (for det er i realiteten det dét er), og se på de mer grunnleggende tingene? eldreomsorg, sykepleiere, politi og lærere. Personlig syntes jeg man kunne økt skatten, og slengt på 100k i lønn til lærere, politi og sykepleiere. å privatisere eldreomsorgen vil også i mine øyne føre til katastrofe. majoriteten i landet her vil ikke ha råd til å betale for eldreomsorgen, som i sin tur vil lede til at bare "eliten" får det de trenger.

Billigere sprit og tobakk.. ja? hva skal jeg si. er ikke helgefylla ille nok som den er? prisen på disse varene er ikke umulige i norge, forutsatt at en har en jobb. klarer jo som student å hygge meg med moderate mengder alkohol, og snuse gjør jeg også...

faktisk er jeg villig til å trekke den så langt som å ønske meg tilbake til den gamle sosialdemokratiske ordenen. Statlig kontrollert boligmarked! ikke på den måten at det blir en "øvre pris" på salg av bolig, men at det er boplikt i alle hus og leiligheter i tett befolkede områder (ja, man kan leie ut, men _noen_ skal bo der, slik at folk ikke lengre kan kjøpe bygårder og la de forfalle til de kan bygge noe nytt der). Det burde være en øvrig grense på hvor mye man kan ta pr. rom i utleieleiligheter. slik det er nå går over 60% av studielånet med på å betale tak over hodet. i tillegg kommer strøm og vann, mat, klær, skolemateriell osv. Man kan heller gi skattelette for de som leier ut, eventuelt si at 3000 er max pris pr romenhet, og at f.eks 10000 pr boligenhet som leies ut er skattefritt. (og så må man selvfølgelig sette en boligstandard).

ønsker at folk ser på litt større trekk innad i politikken enn bare bensinavgifter og bil...