View Single Post
Tanken om en gjennomførbar kommunisme er død hos de fleste, og det burde den være i mine øyne. Hvordan kan man ha et samfunn hvor man gir etter evne og får etter behov, uavhengig av hva man gjør? Jeg sier meg enig i det argumentet som kom fra tidligere, hvorfor skal noen gidde å bli lege, når man tjener like mye som vaskepersonell? Greit nok, kommunister jeg snakker med legger ut om idealisme, og hvordan man ikke skal se på inntekten, men hva du virkelig har lyst til å gjøre. Allikevel ser jeg ikke hvorfor noen skulle ville slite seg gjennom mange års tøff skolegang, for å ikke kunne oppnå noe mer enn en ikke-utdannet.

Kapitalisme, hungeren etter mer penger, skaper fremgang. Folk må yte godt, og får dermed godt betalt igjen for det. Det er dette som gjør at mange gir en ekstra innsats, og dermed hjelper samfunnet på mange områder. Jeg må innrømme at jeg nok hadde mistet motivasjonen hvis jeg visste at jeg fikk like mye betalt uansett hva jeg gjorde, eller hvor mye jeg gjorde. Hvordan er det med dere?