View Single Post
Sitat av Graapho Vis innlegg
Kan du forklare helt konkret hva du legger i "kommunistisk ideologi"?
Vis hele sitatet...
Jeg vil si norges planøkonomi er i høyeste grad inspirert av kommunistisk ideologi. Dog en veldig utvannet variant av den. Jeg skal dog innrømme at jeg kan noe for lite om denne ideologien. Og det er vanskelig å peke på hvilke ting vi har idag som stammer direkte fra den. De fleste ting kommer jo fra sosialismen som er inspirert av kommunismen.

Sitat av Graapho Vis innlegg
Ok, ser nå at du ikke nødvendigvis ønsker deg så mye av det Rødt står for. Men jeg tror allikevel Rødt er det partiet som best representerer de positive sidene ved kommunisme, som like muligheter for alle, lik behandling av mennesker uavhengig av *, statlig kontroll av viktige tiltak som eldreomsorg og kollektivtrafikk og så videre.
Vis hele sitatet...
De røde blir for meg for urealistiske. Greit å ha mål om å avskaffe det profitt drevne samfunn. Men de glemmer at det ikke bare er kapitalismen som bruker dette. I alle store samfunn har store menn og kvinner kommet dit de er drevet av profitt. Det være handelsmenn i romertiden, huleboeren som bare ville sikre mest mulig mat til seg selv eller bonden som vil at familien skal ha det best mulig.

Konkurranse fremmer fremdrift i samfunnet. Dessverre i en konkurranse er det noen som taper. Og selv om en resursdrevet økonomi høres bra ut på papiret så er det ikke bare bare og gjennomføre. Jeg er jo selvfølgelig enig i at om vi hadde kunnet fordelt resursene likt så hadde det vært supert.

Dere får unnskylde teksten under her. De er ikke rettet mot noen spesielle, og jeg skjønner at alle som stemmer rødt slett ikke er sånn.

Mange av de som stemmer rødt virker som om de er sinte på staten for noe. De bor i verdens beste land, og glemmer helt hvorfor. De skal liksom revlusjonere hele verden, uten å ha et godt svar på hvordan dette skal skje. De skal også gjemme seg bak at de er så medmenneskelige, men sannheten er at mange av de røde både er voldelige og ekstreme. Med det mener jeg at de har tanker om væpnet revolusjon og gud vet hva. Så selv om ikke rødt står direkte for dette så innser jeg at det må skje en verdens revolusjon for at de skal få gjennomført mange av tingene de står for.

Og jeg kan ikke med god samvittighet støtte denne siden. Men ikke missforstå den ekstreme høyreside er ikke det spøtt bedre i mine øyne. Og selv om jeg kan virke noe anti rødt så er jeg ikke det. Jeg synes de står for mange gode ting i Norge. Kollektiv transport er en av tingene jeg støtter fult ut.

Så for og summere opp så har jeg ikke tenkt å stille meg på en side, for så og være så prinsipp fast og vanskelig at ingen andre tanker slipper igjennom. Jeg anser meg selv som politisk nøytral og en fri person. Og jeg vil derfor ikke binde meg til noen sider. Jeg vil kunne si at jeg synes R gjør dette bra, og FRP gjør dette bra. Og så se på potensielle muligheter for at begge kan innføres. Som jeg sier i mine tidligere poster her så mener jeg at alt for mange er "låst" i sin politiske retning. Noe som hindrer mange i å se de gode tingene på den andre siden.

Jeg håper dette kan forklare hvorfor jeg ikke stemmer rødt. Og mange av de samme grunnene kan forsåvidt brukes om at jeg ikke stemmer FRP.

DISCLAIMER: Dette er bare mine meninger og synsing om de rødes politikk. Og jeg ber pent om at ikke noe blir tatt som fakta eller at den går mot noen spesielle. Jeg kjenner mange på venstre siden som er fantastiske mennesker og gode venner. Og venner velger man vel ikke fra politisk ståsted uansett.