View Single Post
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Du har et poeng angående lønnen. Man fikk lønn uansett om man gjorde jobben eller ikke.
Men jeg mener alikevel burdte ha store eierandeler. Det var det geniale Kina fikk til Få opp produktiviteten og alikevel beholde produktiviteten.
Vis hele sitatet...
Geniale kina har 3\4 sysselsatt i landbruk. Og jeg tror ikke de bøndene spekulerer så mye i hva naboen tjener. Samtidig har de som er ansatt i kina vanlig lønn som i et hvert ikke-kommunistisk land. Leger tjener for eksempel mer en noen som kjører drosje.

At kina er et land i fremgang er fordi de åpner for en mer liberal og utenlandsvennlig økonomi. Altså de beveger seg mot høyre, økonomisk sett. Så hvordan dette støtter kommunismen vet jeg ikke.

Men å kalle kina kommunistisk er vel kansje litt sterkt idag. De går mer og mer bort fra de kommunistiske verdier. Over 500 000 utenlandske selskaper operer i kina. Vil si det er mer rett og kalle det for det det er - et diktatur. På samme måte som sovjet ble kommunistisk ideologi bare brukt for og selge inn et nytt facistisk styresett. Etter mitt hode i allefall.

Og jeg skjønner ikke hva du mener med å få opp produktiviteten og alikkevell beholde produktiviteten?

Jeg mener dog at kommunistisk ideologi er viktig i norge for og ha en motsetning til høyresiden. Og Norge idag er jo basert på mange av de tankene.