View Single Post
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Jeg liker veldig godt den kommunistiske ideen om at staten eier alt. Nå mener jeg ikke at staten skal eie alt, men hvis staten f.eks. eide et X antall hus der staten betalte alle regninger kunne de som ikke eide nåla i veggen bodd der. Så slipper folk å sove på gata, vi vil forhåpentligvis få mindre tigging og vi vil ikke få problemer med at folk nekter å dra på suppekjøkken fordi de føler at de har blitt en utstikker i samfunnet.

Men jeg mener fortsatt at staten burde eie en god del i Norge.
Vis hele sitatet...
Dette kalles kommunale boliger. Og der bor blant annet rusmisbrukere, fattige og andre trengende mennesker. Usikker på om disse er gratis og bo i, men de får jo pengene av staten uansett, som kommunen igjen er en del av.

Og hvem skal betale alt dette? Jo flere staten må betale for, jo flere må jobbe hardere for og skaffe penger til dette. Hvis jeg skal jobbe og betale skatt sånn at 20-30% kan bo gratis flytter jeg.

Det som skjedde i sovjet når dette ble innført var at siden staten uansett tok det som ble til overs, orket ingen produsere noe mer en de trengte selv. Og ja jeg vet man ikke skal blande sovjet inn i denne diskusjonen. Men jeg mener tankegangen blir rett. Hvis en gatefeier tjener like mye som en lege, hvorfor gidde å bli lege?

Jeg mener uansett at det ikke burde være noe som er 100% statstyrt. Men statlig regulert slik at man kan garantere at de private ikke gjør en dårligere jobb en statlige. Slik at man i verste fall ender opp med en privat klinikk av et slag som er på høyde med en statlig. Og i beste fall en godt drevet og effektiv klinikk.

Slik som barnehager er drevet idag er drømmen. De private barnehagene reddet barnehageløftet til de rødgrønne. Og nå skal de tilogmed miste støtten som er på trynet, men det er en annen debatt. Men her fungerer det private og statlige helt perfekt sammen. Og uansett målet til de som driver den, har barna det bra.

Vi må ikke alltid snakke om polare ekstremer til høyre eller venstre. Det er sunt med partier som Rødt fordi de har en del meninger som bare de kan tillate seg og komme med. Men jeg tror selv de innser at mye av det er for idealistisk. Men alt i alt handler det om en god balansert politikk. Ikke for langt til høyre eller venstre. Og jeg må jo si som jeg har sagt tidligere. Vi har det ganske bra i Norge, og med små justeringer så er vi der.