View Single Post
Som nevnt er 5xsamlet brutto årsinntekt en pekepinn på hvor mye en får i lån. Krav om 15% egenkapital og det at du skal tåle en renteøkning på 5% er også bare veiledende, for bankene har mulighet til å gå i brudd på en viss sum i året når det kommer til låneavtaler.

Det vil si at de har mulighet til å trikse litt med sine egne krav til lånetakerne om de ønsker.

Vi fikk finansieringsbevis i fjor da jeg fremdeles hadde et halvt år igjen på studiene. De kunne regne med en viss andel av min fremtidige inntekt i tillegg til min samboers inntekt. De så bort ifra kravet likviditet ved renteøkning og 5x bruttoinntekt. Rådgiveren fornyet finansieringsbeviset tre ganger så vi skulle slippe å forholde oss til de noe strengere 2017-reglene.

Det lånet hadde vi aldri fått hvis vi ikke hadde møtt opp til rådgiving.

Vi regnet ut at vi skulle klare oss fint på en inntekt et par år så jeg tar nå mastergrad. Vi hadde ikke fått lån om jeg hadde sagt at jeg skulle ta master for to år siden.

Så ta med arbeidskontrakter og still opp på et møte. Viktigst av alt er å snakke med flere banker da dette åpenbart går litt på trynefaktor hos den aktuelle rådgiveren.