View Single Post
Sitat av frtoretang Vis innlegg
[Gjentagelse av gamle og besvarte poenger]

Skal man gå "all in" med automatiserte prosesser, egen kvern, koniske tanker og Cernelius tanker samt Co2 beholder så er det veldig lett å passere 30.000 på første handlerunde. Så derfor anbefaler jeg folk å starte i det små. Kvaliteten på ølet du brygger blir akkurat like god om du starter helt enkelt med brew in a bag på kjøkkenet som det du får fra en Speidel til noen og tjue tusen kroner.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det er fornuftig å starte i det små. Jeg er også helt enig at ekstrakter kan fungere helt fint og lager godt øl. Skal lage sin egen smak og bedrive tilpasninger kan man like gjerne begynne med mesking selv (og nei, man trenger ikke stegmeske for å lage godt øl).

Det er ikke vanskelig, krever ikke spesielt mye utstyr og er en god måte å få forståelse for prosessen.

Det er helt greit å lage ekstrakter, og det er helt greit å gå "all inn" som du kaller det, men jeg begriper ikke din voldsomme kamp mot at nybegynnere skal ta med mesking i prosessen sin. Det krever noe mer utstyr, men det er veldig langt fra den handleturen du beskriver om man skal ha et enkelt oppsett med gassbrenner og kjele for mesking / koking.