View Single Post
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Nå er ikke jeg noen ekspert, men for å ta en analogi til matlaging ser jeg på ekstrakter litt som en Toro-pose. Du kan tilsette mye snadder og få et herremåltid, men det er mange begrensninger og resultatet vil aldri bli "helt ditt".
Mesker du selv får du jo eksempelvis valgfrihet om hvilket korn du vil bruke, noe en ikke får med ekstrakter.

Forøvrig noen som har en bryggemaskin på budsjett å anbefale? Sikler på en Speidel Brewmeister 20L, men lommeboka er ikke helt enig.
Vis hele sitatet...

Hehe nei det er nok ikke slik gitt. Du sammenlikner epler og noe helt annet.
Maltekstrakt er jo kun laget av korn - malt om du vil. Og du får maltekstrakt i alle kvaliteter. Det er heller ingenting i veien for å blande forskjellige typer maltekstrakt for å få en spesiell oppskrift - slik en gjør med korn. Det viktigste når en er ny er å brygge ofte. Slik at en lærer hva som gjør forskjellen. Og det er bare til å teste ut smaker, ingredienser og kornsorter/maltekstrakter samt gjærtype og mengde. For ikke å glemme gjæringstemperatur. Forøk å bruke nok gjær og la gjæringen foregå i den lavere enden av skalaen. For ale ned mot 18 grader.

Det jeg forsøkte å få frem midt i at det kokte over i huet var at for en som er ny på brygging så trenger en ikke gjøre bryggingen til noe veldig kostbart eller veldig komplisert. Heller tvert imot. Om en klarer å holde seg på et minimum av utstyr i begynnelsen så kan en heller legge inn ekstra kroner på kvalitetsgjær, god humle eller kombinasjoner av humle. Det å lære brygging fra bunnen av handler om temperatur, koketid, humle skjema og renhold. Kontroll på dette så kan du lage fantastisk godt øl som slår kjøpeøl. Og legg merke til at det da er bryggeren og ikke automatiserte prosesser som er årsaken til godt brygg.

Det er dusinvis av oppskrifter på nettet som guider deg frem til perfekte brygg basert på maltekstrakt - felles for de som går i dybden og som forsøker å få frem kvalitet på sluttproduktet er at de aller fleste anbefaler å droppe gjæren som følger med i disse ølsettene og heller gå for kvalitetsgjær.

Morsomt at du nevner Speidel konkret, det er jo fantastisk utstyr med så må det nevnes at for sirkelrunkerne så vel akkurat den ofte i fokus, sammen med annet utstyr i rustfritt.

Joda, Speidel er bra den uten tvil. Den lar deg steg meske på forskjellige temperatur. Og du kan gjøre helt andre ting mens Speidelen passer brygget. Sist jeg så prisen var den vel 11 000 for den lille (20l) og 25.000 for den store 50 l. Du skal være bra sikker på at brygging er noe du kommer til å "love long time" før du går til innkjøp av den. Personlig ville jeg heller brukt de 25 000 på å kjøpe nye håndverksøl for å smake mest mulig forskjellig øl, også ville jeg forsøkt å gjennskape de jeg likte aller best på det utstyret jeg alt har
Sist endret av frtoretang; 31. januar 2016 kl. 17:18.