View Single Post
Sitat av qk7k Vis innlegg
Her er vel hovedforskjellen mellom folk som vil legalisere og folk som ikke vi legalisere. Du mener at forbudet gjør det farligere, jeg mener at forbudet hindrer fler (som meg selv) til å prøve det fordi det er ulovlig. Jeg mener at jo mindre sosialt akseptert det er, og jo mer "stress" det er å røyke og skjule cannabis, jo færre vil prøve det. Jeg har kompiser og venninner som røyker hasj, og dømmer så absolutt ingen av de på det grunnlag. Det jeg ser er at de gikk fra å være skoleflinke og framoverrettet til å bli mer chille og gi faen. Det er interessant å ha sånne mennesker også, men jeg ser helst at færrest mulig har en sånn slapp og tafatt holdning til livet. De skylder ofte på alt og alle rundt for at de ikke får de beste karakterene. "Samfunnet er korrupt, læreren hater meg" osv.
Vis hele sitatet...
Det du MENER høres fornuftig ut og derfor er det en god del som mener det samme, problemer er at altfor få klarer å snu denne meningen selv når det blir fremlagt bevis på at det ikke stemmer i praksis.
Nederland har for eksempel registrert en liten økning i antall som har prøvd cannabis.. mens daglige brukere (aka missbruk som kan føre til den holdningen du beskriver) har gått ned etter avkriminaliseringen. Det forbudet gjør er at isteden for en nynansiert og faktabasert holding til cannabis, så velger ungdommer ett av to ytterpunkter. enten er det farlig, altså man ligger unna. eller så er det ufarlig, og videre kan man bruke det hver dag..
Missbruk er meget farlig. Det er ikke noe formål i seg selv å hindre alle fra å prøve cannabis en gang eller to.. la oss heller fokusere på å hindre missbruk.

Sitat av qk7k Vis innlegg
Som sagt så opplever jeg at mange som røyker kommer fjern til skoletimer osv (...). Dette skjer ikke like ofte med de som drikker for mye, fordi det som regel skjer i helgene. Altså, cannabis påvirker hverdagen i større grad, og vi vil ha færrest mulig rusede mennesker i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Det er klart vi ikke skal tillate at folk ruser seg på skole eller jobb. Det vil være like ulovlig etter en legalisering som det er nå. Men du har vel kansje lagt merke til at forbudet ikke har hjulpet de i klassen din for å si det sånn ?

Sitat av qk7k Vis innlegg
Sier ikke at de negative karakteristikkene gjelder alle, for mange som røyker kan, og har fått store ting. Det jeg sier er at mange som røyker faktisk blir slappere og gir mer faen, og vi vil helst ha færrest mulig sånne folk. Medisinsk sett burde det ha blitt lovlig fordi det kan lindre smærter, men da som siste løsning. Det kan ikke bare være sånn at alle som har litt vondt kan syte til legen, for så å røyke seg fjern før jobb.
Vis hele sitatet...
Personer som får negative holdninger etter cannabisbruk burde holdt seg langt vekke fra cannabis uansett, dette igjen er det som må fokuseres på.. det hjelper ingen å straffe og bøtelegge alle de som ikke har noe problem. Og så det er sagt, så er den gruppen uten problemer i flertall. For eksempel så skriver en svensk rapport som tar for seg forskning på skadene av cannabis helt frem til 2008. At ca 10 % utvikler en avhengighet. (dette er også en meget konservativ og "anti legalisering" rettet rapport, så dette må kunne defineres som absolutt høyeste estimat)
Det er missbruk når det har en negativ virkning på livet, og det er dette som må bekjempes. som du har opplevd så fungerer ikke forbudet her.

Sitat av qk7k Vis innlegg
(...) Altså, de fleste som røyker hasj stopper der. De fleste som bruker tyngre sfotter, begynte med hasj.
Vis hele sitatet...
Her har du helt rett, men det er da ikke så merkelig at de som bruker de minst populære rusmidlene også har brukt de mest populere.? Forøvrig begynte de som regel med alkohol, og brus før det...
Legaliserer man cannabis så tar man også bort en av de mest avgjørende linkene til tryngre stoffer, nemlig forbudet.