View Single Post
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg

Cannabis er ikke ufarlig, men forbudet gjør det bare farligere.
Vis hele sitatet...
Her er vel hovedforskjellen mellom folk som vil legalisere og folk som ikke vi legalisere. Du mener at forbudet gjør det farligere, jeg mener at forbudet hindrer fler (som meg selv) til å prøve det fordi det er ulovlig. Jeg mener at jo mindre sosialt akseptert det er, og jo mer "stress" det er å røyke og skjule cannabis, jo færre vil prøve det. Jeg har kompiser og venninner som røyker hasj, og dømmer så absolutt ingen av de på det grunnlag. Det jeg ser er at de gikk fra å være skoleflinke og framoverrettet til å bli mer chille og gi faen. Det er interessant å ha sånne mennesker også, men jeg ser helst at færrest mulig har en sånn slapp og tafatt holdning til livet. De skylder ofte på alt og alle rundt for at de ikke får de beste karakterene. "Samfunnet er korrupt, læreren hater meg" osv.

Tenker med skrekk på at alle politikere, forskere, advokater og andre som skal drive landet framover hadde røyket cannabis. Mange innenfor disse gruppene gjør det sikkert, men det jeg ser er at de som holder seg unna slike midler ofte er mer framoverettet og har mer positiv energi til å få ting til å skje i livet sitt og i samfunnet. Som sagt så opplever jeg at mange som røyker kommer fjern til skoletimer osv (som er jææææææævlig irriterende i gruppeoppgaver og prosjekter). Dette skjer ikke like ofte med de som drikker for mye, fordi det som regel skjer i helgene. Altså, cannabis påvirker hverdagen i større grad, og vi vil ha færrest mulig rusede mennesker i hverdagen. Da tenker folk klarere og er ikke så slappe.

Sier ikke at de negative karakteristikkene gjelder alle, for mange som røyker kan, og har fått store ting. Det jeg sier er at mange som røyker faktisk blir slappere og gir mer faen, og vi vil helst ha færrest mulig sånne folk. Medisinsk sett burde det ha blitt lovlig fordi det kan lindre smærter, men da som siste løsning. Det kan ikke bare være sånn at alle som har litt vondt kan syte til legen, for så å røyke seg fjern før jobb.

Hvis du leser statistikker så godt som det virker til, kan man snu litt på det da. I stedet for å se hvor mange av de som røyker hasj, som går over til tyngre stoffer, kan man se på hvor mange av de som faktisk bruker tyngre stoffer som begynte med hasj først. Da ser det nok ikke statisikkene så lyse ut for din del. Altså, de fleste som røyker hasj stopper der. De fleste som bruker tyngre sfotter, begynte med hasj.