View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Vær så vennlig og la sexismen ligge ved ISDN-modemet. Hvorvidt du er kvinne eller mann har ingenting å si for argumenter, og jeg tar rennafart i kjønnet ditt og alle andres, være det seg biologisk eller hva man identifiserer seg som. Det er medfødte eller tiltenkte meritter som har ingen betydning for denne debatten.

For å gjøre det helt klart, så er vi nå på internett, og jeg har ingen måte, eller ønske om å verifisere påstånden din om kjønn. Å ramme debatten inn som du her gjør, og understreke kjønn og bruke det, bare forsterker det du mener å kjempe imot.
Vis hele sitatet...
Dette var en beskrivelse av hvordan jeg er vant til å bli møtt i denne typen debatter. Det er flott at du driter i hvilket kjønn jeg har, jeg mistenkte deg egentlig ikke for noe annet, jeg har diskutert med deg før her inne og har overhodet ikke inntrykk av at du er noen sexist. Som sagt har denne diskusjonen vært mye mer preget av respekt enn det jeg er vant til. Men det er altså min erfaring at det ofte er lettere å nå gjennom og bli hørt i slike tema, dersom man har en mannlig meddebattant som kan bekrefte det fra sitt perspektiv. Man har lett for å havne i kategorien rabiat mannshater uansett hva man sier når man står alene.

Det var altså ikke ment som kritikk til hverken deg eller andre i tråden, men snarere en bekreftelse av det du sa om at kvinnesaken ikke kunne blitt det den ble uten at menn satte det på dagsorden. Nå kan kvinner heldigvis sette dagsorden, men jeg fortsatt en verdi i at menn også er med på laget.

Du forteller om at du fortalte faren din om en ting, og han ser det større bildet, og snakker fortsatt om strukturer. Det er ingen som står til ansvar. Han står ikke til ansvar for å ikke ha stått opp for kvinner, hvilket jeg finner merkelig, da jeg ville stilt de som ikke står opp for andre til veggs selv. Disse strukturene fremstår fortsatt som et skyggeslott ingen er ansvarlig for, og alle er ofre for det til en kvinne påpeker at det finnes. Da ser de det, og må ikke stå til ansvar, men er nå "opplyst". Behandles senere overseelser av hendelser på samme måte, altså at man skylder på strukturer, eller er han nå ansvarlig om han ikke gjør noe?

Jeg savner rett og slett at vi stiller hverandre til ansvar fremfor å skylde på konspirasjonsteorier om strukturer ingen kan påvise eller definere. For jeg ser fortsatt ikke noe annet enn at du sier "kjønnsroller" og "strukturer", uten å faktisk ta utfordringen med å definere og gjøre det klart.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg mener min far har et ansvar. Jeg mener menn som ikke trakasserer har et ansvar for å si fra når de ser at det skjer. De har et særlig ansvar, fordi de blir lyttet til av disse apekattene. Sier jeg fra selv, fremstår jeg bare sur og humørløs, jeg er avhengig av at kompisen som ser på sier fra. Det skjer ekstremt sjelden. Jeg tror ikke det er fordi vedkommende støtter trakassering, men fordi de tror det er en isolert dårlig spøk og ikke ser at det er et mønster som hindrer meg i å delta som fullverdig medlem i en del sammenhenger.

Strukturer og kultur høres wishywashy ut, men jeg mener selvsagt at vi alle har et ansvar for dem. Vi kan begynne med å se at det er der og erkjenne at det har en undertrykkende effekt, og legge merke til det og påpeke det når man har muligheten. Allerførst kan man høre etter når folk forteller hvordan de opplever det, i stedet for å hoppe i skyttergraven og føle seg uthengt som undertrykker.

Det er jo nettopp når man ser at det er et kulturproblem, at vi alle er ansvarlige. Hvis ikke kan vi trekke på skuldrene og avfeie alt som enkeltstående hendelser utført av enkeltstående idioter. Det er det også, så klart, folk har ansvar for sine handlinger. Men kulturen som gjør at de får holde på, den er du og jeg også ansvalig for. Den opprettholder eller bekjemper vi med måten vi snakker til og om folk på, hvilke ord vi bruker, hvilke vitser vi ler av i hvilke sammenhenger, måten vi oppdrar barna våre på, hva vi tillater at skjer rundt oss før vi griper inn. Så det er faktisk ansvarliggjøring jeg prøver på ved å løfte det opp fra enkeltepisoder til et strukturelt problem.
Sist endret av *pi; 12. mai 2019 kl. 17:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.