View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg skal være litt forsiktig med å diskutere biologi med en biolog her, men kan ikke biologiske forskjeller også komme av ulikheter i hormoner f eks og ikke direkte av genforskjeller? Selv om han påsto at det var genetisk variasjon det kom av, det stemmer jo ikke.

Forresten, takk for begrepet naturalistisk feilslutning, det er et ord jeg manglet ved flere anledninger her inne
Vis hele sitatet...
Herregud, argumenter i vei! Jeg nevner det ikke for å tie noen ihjel, selv om jeg håper det medfører økt forsiktighet med bruk av biologisk argumentasjon i moralspørsmål.

Og selvsagt, det kalles epigenetikk! Nå trenger du ikke lenger velge mellom arv eller miljø, ofte er det en kombinasjon av begge to!

Jeg kjenner dog ikke til noen epigenetiske faktorer som gir XY-mennesker bredere genetisk variasjon, og at denne variasjonen står for større spredning i IQ-nivå hos menn vs. kvinner.

Jeg synes nevrologien rundt kjønn, kjønnsforskjeller og kjønnsidentitet er veldig interessant, og prøver å holde meg ca. oppdatert på litteraturen rundt dette.
Et relevant sitat fra følgende artikkel: Genetic and epigenetic factors underlying sex differences in the regulation of gene expression in the brain

Clearly there is a need for further investigation of sex differences in the brain, as increasing evidence indicates there are significant differences between males and females during both homeostatic and disease states.

Scientific conclusions based on the study of one sex have limited value in understanding some phenomena in the other sex. Epigenetic mechanisms provide a platform that represents convergence between the combined effect of hormonal, genetic, and environmental influences on sex differences in the brain.

However, many challenges and opportunities remain for the study of the combinatorial effects of genetics, epigenetic mechanisms and hormones on sexual dimorphism.

Indeed, the brain is a heterogeneous tissue where the vast variety of neuronal subtypes and diverse environmental factors may confound discovery of differences that can be causally attributed to sex.
Vis hele sitatet...
Oppsummert: vi ser det er kjønnsforskjeller, men menneskehjernen er plastisk og folk er forskjellige.
Miljø vil være minst like viktig for hjernens utvikling som hormoner og gener.

Dette blir min personlige mening, men likeså viktig som å ikke undergrave biologien i det hele, er det å gi slipp på biologisk determinisme. Det er sjeldent så svart-hvitt at arv eller miljø forklarer alt.