View Single Post
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
En annen ting: å kritisere informasjon som strider med ditt verdenssyn for å være "polariserende" og for å skape avstand slik mange på venstresiden gjør når de møter motbakke, det er intellektuell latskap.
Vis hele sitatet...
Det var ingen informasjon der som strider mot mitt verdenssyn, egentlig. Jeg savnet bare en grundigere analyse av problemet i stedet for en presentasjon av motsetninger.


Jeg er helt enig med deg i at skolen tar alt for lite hensyn til barn som ikke er helt A4, men jeg vil også påstå at feminismen er gått for langt når jenter først blir vurdert mindre kritisk av lærere på ungdomsskolen, deretter får de kjønnspoeng for å slippe lettere inn på en lang rekke attraktive studier og til slutt blir de kvotert inn i lederstillinger. Jeg fatter ikke hvordan du ikke ser at mye av systemet er rigga i kvinners favør i 2019.
Vis hele sitatet...
Skolen har vært rigget for veloppdragne jenter siden alltid. Ja, det er et likestillingsproblem, men nei, det er ikke feminismen som har forårsaket det. Tvert imot ønsker feminister flest å bryte den de ulike og rigide forventningene til hvordan gutter og jenter skal være, og gi rom til at barn uansett kjønn kan få være slik de er. Jeg tror heller ikke at jentene vinner på denne riggingen, ja de får bedre karakterer, men de går også flink pike-syndrom og angst, litt satt på spissen. Det er altså ikke noe poeng i å konkurrere om hvem det er verst for, det er et system som ikke gagner noen og vi burde stå sammen om å endre det.


Er ikke hovedpoenget med vurdering i skolen å filtrere ut de smarteste slik at de kan velge og vrake i studier og senere yte sitt fulle potensial på krevende arbeidsplasser, mens de mindre smarte må konkurrere om mindre attraktive studier og yrkesvalg?
Vis hele sitatet...
Nei. Sluttvurdering har en funksjon i å rangere, men 99,9% av vurderingen i skolen skal handle om å hjelpe eleven videre. Læreren er først og fremst en trener, ikke en dommer. Forskning på karakterer viser at det bidrar negativt til læring ved underveisvurderig, men det er forsåvidt en annen diskusjon.

Dette er jo på en måte en måte det samme du sa; å vise eleven hvordan han eller hun kan jobbe videre. Men jeg forstår ikke hvorfor ikke mye av vurderingsarbeidet kan gjøres anonymt?
Vis hele sitatet...
Fordi måten du formulerer deg på når du gir tilbakemeldinger må ta utgangspunkt i hva eleven har gjort tidligere, hva som motiverer den eleven og hvordan relasjonen er. Læreren er trener og mentor, da må du selvsagt kjenne den du skal veilede.

Jeg forstår heller ikke hvordan man kan vurdere enkeltelevers potensiale opp mot hverandre i et gigantisk system uten bruk av karakter.
Vis hele sitatet...
Underveis i utdanningen ser jeg ikke poenget i å vurdere elever opp mot hverandre. Sluttvurderingen kan eksamen ta seg av.





Du har rett i at feminismen har gjort en del bra for menns rettigheter som fedre, men de siste årene har det stagnert i mine øyne. Det diskuteres mye om pappaperm men svært lite om fars rettigheter til samvær med barna sine etter skillsmisser og - hvordan mødre lett kan flytte til andre siden av landet uten å diskutere dette med far og på effektivt vis gjøre det umulig for han å få treffe ungene sine i hverdagen. Dette er en langt mer alvorlig og viktig problemstilling enn å diskutere om fedre får 4 eller 8 uker pappaperm!
Vis hele sitatet...
Enig! Merk forresten at det er vi feminister som forsvarer pappapermen deres, mens vi kritiseres av alle "jegvilikkekallemegfeminist" - mødrene.

Jeg vil faktisk påstå at ordet feminisme ikke passer lenger, ihvertfall ikke når vi diskuterer likestilling i Norge. Det bidrar til polarisering og å skape avstand, hehehehe.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, men tenker ok litt utover etnisk norske kvinner når jeg identifiserer meg ned det ordet. Prøv uansett å lytte til hva vi faktisk mener. Feminister har gjort mye bra for dere også, det er min påstand.

Hadde feminister holdt seg til fakta og kun tatt opp reelle temaer som hvordan regjeringen forsøkte å stramme inn abortloven for å tilfredstille KrF, eller hvordan typisk kvinnedominerte yrker i det offentlige er grovt underbetalt, da ville dere hatt min fulle respekt! Men slik er det dessverre ikke.
Vis hele sitatet...
Dette er ganske vanlige ting å høre fra feminister, faktisk. Feminister er forskjellige.

Feminismens rykte er blitt ødelagt av en gjeng høylytte idioter som kun skal ha mer makt og spenn og rettigheter og driter i hva som skjer med de mennene som blir diskriminert av kjønnskvotering.
Vis hele sitatet...
Det er synd hvis du lar noen ødelegge ditt inntrykk av alle. Jeg prøver å ikke la de mest ekstreme og sneversynte mannsaktivistene ødelegge for alle dem som har gode poeng.

De underliggende strukturene er undertrykkende? Snakker du om kapitalisme nå eller?
Vis hele sitatet...
Nei, i hovedsak om kultur knyttet til kjønnsroller.


Hele dama er ufyselig, lol. Tusvik har rett da, menn som diskuterer diskriminering mot menn fremstår som sytete og usexy. Det er likevel en jævlig banal og usjarmerende påstand å komme med på TV.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med Sigrid, i likhet med alle andre damer som uttaler seg om emnet, har litt forsøkt latterliggjort med at hun ikke er søt og kvinnelig og at hun trenger k**. Hun burde virkelig forstå hvor ødeleggende det er for debatten. Det tyder på at hun er mer opptatt av å være tøff og morsom enn hun er av kvinnesaken.

Kollegene mine er kanskje ikke gjennomsnittlige feminister, I guess
Vis hele sitatet...
Håper og tror ikke det.