View Single Post
Du har sett Brennpunktdokumentar, ja
Den var dustete grunn og polariserende, så jeg forstår godt at du kom til denne konklusjonen etter å ha sett den. Nei, jeg tror ikke feminisme er utdatert, men mulig Bonde Tusvik er det.

Akkurat når det gjelder kjønnsforskjeller i skolen, så er det klart et likestillingsproblem, men det er neppe knyttet til at feminismen har gått for langt. Det har vært sånn lenge. Det er et større problem nå, med færre og færre jobber som ikke krever utdanning. Men ulike forventninger og krav til kjønnene i skolen er helt klart et problem, og noe både drop out -guttene og de flinke pikene som får angst og depresjontaper på. Ingen er vinnrre i det systemet der. Jeg synes St.berg sin konklusjon og hele diskusjonen i etterkant er skivebom. Alt handler om hvordan presse de "umodne" bedre inn i formen i stedet for å faktisk endre på formen så den passer et mangfold av unger.

Når det gjelder vurdering i skolen, er hovedpoenget med det å vise eleven hvordan h*n kan jobbe videre. Det kan ikke være anonymt, man må se arbeidet i en sammenheng og helst ha en dialog. MEN det kan være uten karakter! Karakterer bare ødelegger for læringseffekten av vurderingen. Sluttvurdering kunne man godt overlatt til anonym eksamen. Mye hadde vært bedre i skolen uten, eller i alle fall med mye mindre bruk av, karakterer.

Sitat av wormhole Vis innlegg
er for mye som har utgått på dato til å få et snev av oversikt. bare fordi noe har en tradisjon, kan ikke denne legitimere noe. enda verre er ideologi/tilhørighet. ofte er svaret på hva som er optimalt så enkelt som en måling av effektivitet, rasjonalitet etc. Science has no ego". dette må virkelig gis en sentral plass i skolesystemet, men såklart er dette noe av samfunnets mest utdaterte institusjoner.
Vis hele sitatet...
Måling har en relativt fremtredende plass i skolesystemet, for å si det forsiktig. Problemet er at det er mye som ikke kan tallfestes, og det blir oversett i et slikt regime.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Om vi skal gjøre verden til et bedre sted for alle, uavhenging av kjønn, så må vi anerkjenne og diskutere de ulike problemene begge kjønn sliter med!
Vis hele sitatet...
Det er jeg veldig enig i, og i tillegg tror jeg vi må innse at det ofte er de samme strukturene som ligger til grunn for både menn og kvinners problemer. De rettighetene menn har fått for eksempel når det gjelder familie og barn har kommet på grunn av feminismen, ikke på tross av den. Vi er definitivt ikke i mål, men svaret er ikke mindre feminisme men gjerne mindre kjønnskamp, som den dokumentaren presenterte det som.
Sist endret av *pi; 10. mai 2019 kl. 10:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.