View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Cannabis, i små mengder, bare "fargelegger" ens tilværelse uten å komme i veien for kognitive eller motoriske funksjoner.
Vis hele sitatet...
Hvor sikker er du på at det er tilfelle for enhver som innehar retten til å kjøre bil i hele Norge? Hvordan vet du at det ikke er andre faktorer som spiller inn også? For å ta et eksempel på et annet tema, jeg kjenner flere kampsportutøvere med varierende ferdighetsnivå. De som er på meget høyt nivå kan lett sparre f.eks thaiboksing etter å røyka en feit en, ingen motoriske problemer, ingen slagreddhet og lignende. Mens de som er på litt lavere nivå og ikke har motorikken like innøvd får en mildt sagt ubehagelig opplevelse og det flyr armer og bein i alle retninger. Poenget er det samme når det gjelder bilkjøring, at ikke alle har de samme forutsetningene kognitivt og motorisk. Det blir kanskje litt ekstremt å sammenligne reaksjontid og motorikk i kampsport med det å kjøre bil, men jeg synes poenget består. Hvertfall når innsatsen er høyere. Hjelper ikke å si at "Jammen... kompisen min kjører jo forsiktig og bra som bare det når han har røyka...?" når du kolliderte front mot front fordi du skækka ut og la deg over i motsatt fil på en vei ute på landet. Det er i mine øyne ganske farlig å bare anta at fordi det går bra å kjøre bil i beruset tilstand for noen, så går det helt fint for alle andre også.

Ingen kan stoppe deg i å sette deg bak rattet skækk og kanskje det går helt fint for deg, men hvertfall ikke oppfordre andre til å gjøre det samme!
Sist endret av brennesle; 5. januar 2019 kl. 14:15.