View Single Post
Mafakkaz's Avatar
Trådstarter
154
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det er vel ikke det at jeg tror jobben knekker deg, for jeg har skjønt jobben er viktig for deg. Men det er noe med det samla trykket du står i. Det er vanskelig å få fremgang om en brenner alt kruttet på en gang eller på en plass. Det må være litt overskudd igjen til behandling, ikke bare samtalene med behandler, men det må også være overskudd til å faktisk jobbe med det som foregikk på behandling i ferd og ro når behandlingen er over - for det er jo ikke selv timen i terapi som gjør oss friskere. Det er hva vi klarer å absorbere og ta inn. Og da kreves det noen ganger at symptomtrykket eller den samlede belastningen reduseres for en periode for å klare å få mest mulig utbytte av behandlingstime, og ikke minst innholdet og budskapet i behandlingen.

Bra du trener på sosialisering, men du må også få overskudd til å trene på selvfølelsen og selvbildet. For det kan faktisk endres. Det kan ta tid og kreve innsats men det er mulig.

Det er ingen grunn til at du skal gå rundt å skamme deg over hvem du er, hva du er interessert i eller hva du kan eller ikke kan. Lær og tren på å være deg selv, uavhengig av hva du tenker situasjonen krever. Vennskap er kanskje ikke naturlig idag, men når du går i terapi for rett diagnose så kan det jo være at du blir tryggere også i relasjoner? Livet har lært deg at folk generelt ikke kan stoles på. Men det er jo ikke en fasit - det er din erfaring. Og den favner tross alt en begrenset mengde mennesker. Kun de du har hatt som venner og som har sviktet. Heldigvis er verden full av folk, og det er garantert mange der ute som vil sette pris på deg akkurat slik du er uten at du endrer på noen verdens ting, og helt garantert vil du finne mennsker verdt å samle på som også er til å stole på og som kun vil deg vel. Slikt vil også bidra positivt til selvbilde og selvfølelsen.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, og nå de siste ukene har jeg ikke hatt energi eller overskudd til noe annet enn jobb og diverse ting som må gjøres på fritida. Har ikke tatt hensyn til meg selv for fem flate øre. Nå har jeg og psykologen satt opp en behandlingsplan, og jeg gleder meg til å begynne. Kommer nok til å bli tøft, men jeg er så lei, vil ikke ha det slik. Takk for svarene dine, du skriver bra og treffende.

Sitat av *pi Vis innlegg
Mye terapi i en god jobb Jeg føler også at jobben kun bidrar positivt, så sykmelding er kun aktuelt fordi det kommer til et punkt der man ikke kan drive og heve full lønn for å sitte i fosterstilling på bøttekottet store deler av dagen. Dårlig samvittighet for at man ikke gjør nok er i alle fall ikke helsebringende.


Godt å høre. Det er fælt å ha det sånn. En sjeldent åpen beskrivelse som traff ganske brutalt.
Vis hele sitatet...
Mye terapi i god jobb ja, det er sikkert og visst! Det at jobben er givende er et stort pluss. Føler noen ganger at det er behov for meg, at jeg betyr noe for noen (men den følelsen er uansett veldig sjelden at jeg har). Det er fint...

Det suger som faen å ha det slik. Men det går jo på et vis.