View Single Post
Sikkert veldig sent å svare... (er ny her så har ikke peiling på hva jeg gjør) men jeg har adhd. Ble diagnosert når jeg var 14 og er 18, snart 19 nå. Jeg går på medisiner nå, men kan fortelle litt om hverdagen min før jeg gikk på medisiner eller uten medisiner.

Når jeg ikke er medisinert er jeg veldig impulsiv. Jeg kan si mye uten å tenke meg om og ofte i samtaler så sier jeg bare ting sånn innimellom. Men når jeg sier noe så er det ofte ikke helt innenfor det temaet de andre snakker om. Jeg sliter med å svare på enkle spørsmål. Føler at uten medisiner så er jeg en veldig klein person og jeg klarer ikke å ha en normal samtale. Det er liksom som om alt blir sagt så fint i hodet mitt men når jeg skal faktisk si det så får jeg ikke frem det jeg mener og jeg kommer bare fram som om jeg var dum (føler jeg da). Har også sosial angst så kan sikkert ha litt med det å gjøre. Mange tror at de med adhd er de som beveger seg mye, bråker mye osv. Jeg gjør ikke det, men har fortsatt adhd. Jeg har jo avogtil behov for å bevege meg men ikke på den måten at jeg skal lage trøbbel. Uten medisiner må jeg pine meg igjennom en dag på skolen. Har lyst å gå hjem å spille spill eller høre på musikk. Jeg bytter alltid på ting jeg gjør på hele tiden. Har mange prosjekt som aldri blir ferdig fordi jeg begynner på nye, lol. Glemmer ting stadig vekk. Hvor er mobilen min nå?... Leter etter mobilen, men så kommer jeg på ååh jeg er sulten! Går å putter noe mat i ovnen, men så glemmer jeg helt å sitte på tid selvom jeg minnte meg selv på 1000 ganger at jeg skulle gjøre det. Så er jeg på youtube å ser på noe veldig morsomt, også lukter det svidd, også blir jeg lei meg for nå må jeg lage mat helt på nytt. Også kommer jeg på at jeg skulle jo lete etter mobilen jeg ikke fant. Konsentrasjonen min er så utrolig dårlig. Jeg kan litterally stirre direkte i fjeset til noen som snakker til meg men tenke på noe helt annet også blir denne personen ferdig å snakke så sier jeg "ååh, beklager hva var det du sa igjen?". Virker veldig frekt :/ Missforstår veldig mye og føler meg dum fordi f.eks alle de andre i klassen min fortsto oppgaven de skulle gjøre men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre og jeg tørr ikke spørre læreren. Andre ting adhd gjør er at jeg irriterer meg over mye. Jeg blir også sint over mye og kan bli for sint men jeg blir veldig fort glad igjen og kan tilgi. men jeg tilgir også litt for mye for enkelte ganger, selvom jeg egentlig hadde en god grunn for å være sint.

Så er det da med medisiner. Jeg begynte på første medisin mot adhd når jeg var 14. Concerta het de. Jeg kan ikke huske så mye. Brydde meg ikke like mye den gangen. Men jeg mistet matlysten av de og ble veldig tynn så måtte slutte. Jeg husker jeg gjorde det litt bedre på skolen da. Da jeg var 17 begynte jeg på nytt. Denne gangen var det medikinet. Begynte med lav dose men måtte høyere opp etter hvert. Merket jeg fikk høy puls av de. Konsentrerte meg bra men jeg ble så asosial av de. Følte meg ikke som megselv. Følte meg litt som om jeg ikke var helt i min egen kropp. Det var bare den første timen etter at jeg hadde tatt medisinen at jeg følte det kilte i kroppen min og jeg ble glad og motivert til å gå på skolen. Resten var ikke gøyt. Jeg sluttet og da droppet jeg ut av skolen ikke lenge etter. Jeg fikk ritalin rett før sommerferien i år. Mye det samme egentlig. Ble asosial. Begynte å bare gjøre på en ting hele dagen. Liksom satt hele dagen og spillte bare ett spill. Jeg følte meg veldig rar. Var vanskelig å snakke med folk. Skulle gå en tur på butikken husker jeg også begynte jeg å bli litt paranoid eller redd for ingenting. Fikk nesten panikkanfall.... var bare redd hele tiden... Snakket legen og han sa jeg kunne få begynne på attentin. Dette er noe annet en de andre jeg gikk på. Disse funket. Men de funket ikke så lenge så jeg gikk over til Elvanse som jeg går på nå elsker de!! Konsentrasjonen min er fortsatt litt dårlig men bedre! Jeg har mye motivasjon. Er lettere å snakke og vite hva jeg skal si. Jeg får gode karakterer! Har omtrent ikke et eneste fravær på skolen. Er fantastisk. Går på 30 mg nå. Legen sa jeg kunne prøve på 60 men det ble for mye. Da ble jeg nervøs, skalv, hjertet banket alt for fort, fikk nesten ocd av en merkelig grunn, og et jævlig krasj på slutten av dagen. Men så lenge jeg holder meg til 30 mg så er de bare helt utrolig. Er så glad for elvanse.
Sist endret av Luzid; 1. desember 2016 kl. 20:44.