View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har snart jobbet 7 måneder som programmerer i et relativt stort firma, med flere avdelinger. Jeg merket veldig raskt at de som jobbet i denne avdelingen var svært ustrukturerte, lite oppdaterte, rett og slett ikke spesielt flinke.

I den første tiden jeg jobbet der så har jeg fått tildelt et prosjekt som avdelingsleder har jobbet lenge med (4 måneder), uten å klare å fullføre. Jobben han hadde gjort var mildt sagt ubrukelig, han hadde løst noen få utfordringer for seg selv, men hadde ikke angrepet prosjektet helhetlig, koden var i tillegg svært uoversiktlig og rotete.

Jeg startet på nytt, og fullførte dette prosjektet på én måned. Når en av sjefene lengre oppe var innom vår avdeling så hørte jeg avdelingsleder skryte av at han hadde løst prosjektet, og snakket ivrig om hvordan han hadde gjort det og hvor komplisert det var. Jeg hadde kommentert koden, og det han sa var nesten ordrett slik jeg hadde kommentert koden. Det ble senere sendt ut en fellesmail til alle ansatte, hvor denne avdelingslederen fikk masse skryt for prosjektet.

Etter å ha hørt samtalen med en av sjefene så snakket jeg med han på tomannshånd, og fortalte at jeg følte at dette var urettferdig. Han gikk rett inn i forsvarsmodus og sa at han hadde gjort alt av grovarbeidet, men sannheten er at jeg startet på nytt. Når jeg sa dette så følte han at jeg var respektløs, noe jeg forsåvidt kan forstå med tanke på at det er utrolig kjipt å høre. Det endte opp som en svært lite konstruktiv samtale.

Jeg tenkte at ok, jeg får bare fortsette å jobbe godt, og håpe at det blir lagt merke til over tid. Problemet er at dette scenarioet gjentok seg nå nylig, og ingen legger merke til det. Jeg vet at jeg ikke burde bry meg, men det er demotiverende å føle at andre tar æren for jobben jeg gjør.

Jeg har vurdert å snakke med en av sjefene, men uansett hvordan jeg spiller dette ut i hodet mitt så er det jeg som ender opp med å se ut som en idiot. Jeg har også vurdert å gjøre jobben dårligere, men da kan man banne på at jeg får all "ære" for prosjektet.

Er det noen som har noen tips eller råd? Er det noe jeg kan gjøre for å vise hvor ubrukelig denne avdelingslederen er for sjefene, uten å selv fremstå som en kjepphøy idiot som kaster kolleger under bussen? Er det noen som har vært i lignende situasjon som har lyst til å dele erfaringer?