View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Tjeh, du kan velge å se det slik. Jeg oppfatter deg heller dithen at du mener å ha funnet fortegnet på ligninga (basert på en svært begrenset mengde variabler) og er totalt uinteressert i verdien som kommer ut. Du har fortsatt ikke sagt noe om hvor relevant dette er.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noen tall på hvor relevant dette med humørsvingninger er. Har du? Det eneste jeg gjør er å uttrykke forståelse for at en arbeidsgiver tar dette, samt fravær med i en helhetsvurdering. Er det veldig rart synes du? En person skal ut i permisjon like etter ansettelse, og det er liksom ikke relevant overhodet?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så hvorfor henger du deg opp i akkurat graviditet? Hvorfor skal vi ikke henge oss opp i en av de mange andre forholdene som kanskje kan ha negativ innflytelse? Hvorfor må vi tørre å ta akkurat denne ene saken når ingen en gang har giddet å prøve å svare på hvor relevant den er?
Vis hele sitatet...
Nei, hvorfor henger jeg meg opp i det? Det er jo bare det tråden handler om.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du ser PK-fjas, jeg ser en storm i et vannglass ingen vet om det er vann i eller ei. Jeg skal gjerne stikke fingeren i bakken og ha i mente at graviditet kan være et problem for små bedrifter hvis, og bare hvis, noen kan gi et rimelig estimat på hvor stort omfanget er. Så lenge dette mangler ser jeg bare en av en million hypotetiske scenarier. Hvis ingen kan stadfeste at de er relevante så kan man heller ikke ta hensyn til de.
Vis hele sitatet...
Den eneste stormen jeg ser er motreaksjonene på at noen våger å uttrykke forståelse for arbeidsgivers perspektiv i saken.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men jeg ser det helt sort/hvitt? Det er jeg uenig i. Ei heller har jeg brukt PK-klubba mot noen. Det er en urimelig anklage fra din side og jeg tror det heller er du som totalt har misset poenget. Vi kan gjerne diskutere åpent og nyansert og se det fra arbeidsgivers side. No problem! Men da vil jeg først vite hvorfor vi skal begrense oss til akkurat graviditet.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som har sagt at du må begrense deg til graviditet? Trekk hvilke paralleller du vil du. Men nå handler jo tråden nettopp om graviditet, så da er det naturlig at det står som et sentralt tema her.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Og samtidig gjerne ha en forklaring på hvorfor graviditet gjerne er en gjenganger i slike debatter. Dersom statistikken skulle seg at gravididtet var like irrelevant som, tja, arbeidstakerens hudfarge? Så ville det være underlig å kreve en åpen og nyansert diskusjon om det ene, men ikke det andre. Dette er du formodentlig enig i?
Vis hele sitatet...
Fordi gravide tar ut permisjon og gjennomgår menneskets mest omfattende biologiske prosess, mens en fyr fra Uganda kan ikke sies med sikkerhet å gjøre noen av disse tingene.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det finnes utallige slike forhold som vi kan diskutere, åpent og nyansert, fra arbeidsgiverens side. Men før vi gjør det må vi altså vite hvor stort og relevant problemet er. Gjør vi ikke det må vi henfalle til å akseptere at det kan eksistere forhold som gjør det ugunstig å ansette gravide arbeidstakere. Men det har jo heller ingen benektet.
Vis hele sitatet...
Om det ikke har blitt direkte benektet, så har noen gått langt i å bagatellisere det. Personlig mener jeg ikke at det er noe stort problem heller. Det kan være det for noen, for andre ikke. Det kommer helt an på bedriften. jeg har som sagt kun uttrykket forståelse for at det tas med i vurderingen av en arbeidstaker. Hvorfor dette er så vanskelig å akseptere forstår jeg ikke.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så hvorfor gidder ingen å tallfeste problemet? Dere vil ha en åpen og nyansert diskusjon, men dere gidder jo ikke å diskutere! Hverken åpent eller nyansert. Når det ikke er mulig å veie de enkelte forhold opp mot hverandre, så er faktisk alle nyanser helt borte. Da sitter vi igjen med tom synsing.
Vis hele sitatet...
Gidder å tallfeste? Jeg har da ikke ytret noen påstand som trengs å tallfestes. Poenget mitt er såre enkelt, og kan oppsummeres slik: Vi vet at gravide kvinner er mer utsatt for et ustabilt følelsesliv, og vi vet at de må ut i permisjon. Det er ikke sjokkerende at en arbeidsgiver har dette i tankene, selv om det per definisjon er ulovlig. Er du uenig?
Sist endret av mentalmelt; 16. juli 2016 kl. 13:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.