View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det noen ser ut til å misse fullstendig her, er det at vi (jeg og Nether) kun har uttrykket forståelse for en arbeidsgivers perspektiv i saken. Vi ser det litt mer nyansert enn at det er helt svart hvitt, riktig og galt. Det betyr ikke at vi ønsker å begrense kvinners rettigheter på noe vis, og det er ikke problematisk overhodet. Det som derimot er problematisk, er at man ikke kan snakke ærlig og åpent og slike ting uten at noen skal klubbe det ned fordi de er så redde for konsekvensene av en liten debatt.
Vis hele sitatet...
Men jeg ser det helt sort/hvitt? Det er jeg uenig i. Ei heller har jeg brukt PK-klubba mot noen. Det er en urimelig anklage fra din side og jeg tror det heller er du som totalt har misset poenget. Vi kan gjerne diskutere åpent og nyansert og se det fra arbeidsgivers side. No problem! Men da vil jeg først vite hvorfor vi skal begrense oss til akkurat graviditet. Og samtidig gjerne ha en forklaring på hvorfor graviditet gjerne er en gjenganger i slike debatter. Dersom statistikken skulle seg at gravididtet var like irrelevant som, tja, arbeidstakerens hudfarge? Så ville det være underlig å kreve en åpen og nyansert diskusjon om det ene, men ikke det andre. Dette er du formodentlig enig i? Det finnes utallige slike forhold som vi kan diskutere, åpent og nyansert, fra arbeidsgiverens side. Men før vi gjør det må vi altså vite hvor stort og relevant problemet er. Gjør vi ikke det må vi henfalle til å akseptere at det kan eksistere forhold som gjør det ugunstig å ansette gravide arbeidstakere. Men det har jo heller ingen benektet. Så hvorfor gidder ingen å tallfeste problemet? Dere vil ha en åpen og nyansert diskusjon, men dere gidder jo ikke å diskutere! Hverken åpent eller nyansert. Når det ikke er mulig å veie de enkelte forhold opp mot hverandre, så er faktisk alle nyanser helt borte. Da sitter vi igjen med tom synsing.