View Single Post
Om det er noen ungdommer her på forumet som fortsatt ikke har begynt på VGS eller valgt linje; Tenk dere nøye om hva dere egentlig vil bli! Det du velger å gå på videregående er roten til din karriere og ditt eget liv.

Jeg visste ikke hva jeg skulle bli da jeg gikk i 10. klasse å skulle velge linje. Jeg valgte byggfag siden kompisene mine valgte det, og nå sitter jeg her med 2 års utdanning innen rørlegging, uten lærlingeplass og kan ikke en dritt om faget jeg er utdannet i. Jeg ga faen når jeg gikk på vgs, noe jeg angrer fantastisk mye på idag. Nå er jeg 20 år og har jobb som tilkallingsvikar som budkjører. Tjente 260.000 kr i år, men jeg aner ikke hvor mye arbeid jeg får neste uke, eller neste måned. Det er ikke spesielt kult å ikke vite om du blir å få lønn neste måned.

Hør på en som vet hva han snakker om. Få deg utdanning, gjør det bra på skolen og ikke skulk. De få årene med god innsats på skolen blir du å nyte godt av den dagen du søker jobb. Men det viktigste av alt er å vite hva du vil bli og deretter velge yrkeslinje. Ikke gå allmen i 3 år fordi rådgiveren på skolen har sagt at "hvis du ikke vet hva du skal bli, bør du gå allmen". Det er rett og slett bullshit og lite gjennomtenkt. Har 2 kompiser som gikk almenn siden de ikke visste hva de ville bli og han ene jobber i barnehage og han andre går på nav og jobber noen få timer i uka på butikk.

Btw; for de som lurer, så har jeg ikke tenkt å være budkjører resten av mitt liv. Fikk svar på en søknad jeg sendte for 2 år siden først av på fredag (Lol?), og de var ute etter folk nå og spurte om jeg ville skifte jobb. Hvis jeg får jobb der og tar fagbrev, har jeg antageligvis sikret meg økonomisk livet ut. Det å gå i uvissheten om hva fremtiden din vil bringe siden man ikke har fullført utdanningen sin, gir deg dårlige nerver, tro meg.