View Single Post
Opprinnelig postet av kermit-
Jeg vil nå hevde at de mest useriøse har en tendens til å velge yrkesfag
Vis hele sitatet...
Det kan være slik at de som virket useriøs på ungdomskolen virket\var useriøs fordi de ikke var interessert i undervisningen, men finner seg mer til rett på yrkesfaglig. Har sett flere jeg 'stemplet' som useriøs\dum på ungdomskolen gjøre det bra på yrkesfaglig linjer. Noe som er svært positivt. Jeg har forsåvidt større respekt for de som går yrkesfaglig, samme hvor "dum" akademisk sett de er, for å få seg en jobb og er så målrettet at de vet hva som passer for dem. Mange på allmenn går uten engang å velge fag som passer dem, eller som de kan trenge senere. Dette gjør at de kommer veldig dårlig ut av vgs.
Mange uttaler på grunn av dette at "allmenn fag søx, jeg kanke en dritt selv om jeg gikk 3 år for faen!" Hvis en velger helt feil kan en egentlig ikke vente seg noe annet. Det er heller ikke nok å velge allmenn fag og tro at den dermed får en skikkelig utdanning innen for administrasjon. Det er tross alt _stor_ forskjell på fag som reiseliv og sosial økonomi. Og på elevene i de forskjellige fagene. Det er tross alt bare et par hundre i Norge som har sosøk i år. I klassen min er vi totalt 11 stk, 10 gutter og 1 jente. I den klassen er det et skikkelig arbeidsmiljø, og klassen er vel stemplet som kremen av elever. (note: romsdal vgs er en av de største skolene i Norge så dette er av et godt utvalg av klasser\linjer på skolen.)