View Single Post
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Det er noen år siden jeg startet denne tråden, og strykprosenten har økt drastisk siden den gang. De siste par årene har det vært et frafall på omtrent 30-35% av aspirantene. Noen forsvinner på skolen, men de fleste av disse får sparken etter at de kommer ut på de norske enhetene etter skolen

Man må selvsagt ikke være over gjennomsnittet fantastisk (som du skriver selv) for å klare verken utdanninga eller jobben, bare for å ha det sagt. Det er fullstendig vanlige folk det er snakk om. Teorifagene er ikke spesielt harde og omtrent hvem som helst klarer dem. Det som derimot kan være en urfordring er simulatortreninga. Etter et par måneder på skolen er man i simulatoren hver dag, og for mange føles hver dag som en "eksamen". Man får tilbakemeldinger og karakterer hele tiden, og man må hele tiden prestere for å komme med videre. Det er ikke noe hokus-pokus altså, men det er endel som ikke synes noe om akkurat denne fasen av utdanninga.

Den offisielle aldersgrensen er vel 19 nå, men min personlige mening er at man bør være 22-23 før man søker. Man legger en del vekt på modenhet, ansvar og evnen til å samarbeide med andre, og min erfaring er at 19-20-åringer som kommer rett fra VGS og forsvaret kan ha problemer med dette. Selv om man er superflink teoretisk, og klarer å svinge på flyene uten problemer, så kan dårlige "holdninger" gjøre at utdanningen blir avsluttet.

Sitat av Snipes Vis innlegg
Dette hørtes kjempespennende ut! Bare ett stort hinder; jeg har diabetes. Vil det da være umulig for meg, uansett hvor godt regulert den er? Linken du linket til tidligere ang dette, DonTomaso, kom jeg ikke inn på lenger.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager, men man kan ikke ha diabetes. Det er flygeledere som har mistet sertifikatet fordi man utviklet diabetes etter utsjekk.
Sist endret av DonTomaso; 5. november 2010 kl. 01:11.