View Single Post
Har en kompis på 19 år som tjener omtrent 600k i året etter skatt nå. Han gikk VG1 og VG2 allmenn, så dreit han i VG3, siden et familiemedlem fikset ham jobb på et av Statoils on-shore gassprosessanlegg. Så vidt jeg vet jobbet han egentlig bare med å male og spraylakkere rør og flater, men han jobbet ræven av seg med omtrent null fritid, og fikk med overtid drøye 400k før skatt. Nå begynner han å jobbe off-shore på oljeplattform, med 2-4-2-3-turnus, altså 2 uker på plattformen, 4 uker hjemme, før 2 uker på plattformen igjen, og deretter 3 uker hjemme, før dette repeterer igjen. Grunnlønnen er omtrent 350k i året, men med off-shoretillegg, overtid og pittelitt jobbing når han er hjemme for å fordrive dagene, så blir det 600k i året etter skatt. Samtidig er han ferdig med 8 av 10 eksamener på flylappen, og han har alltid vært interessert i luftfart, og rutepilot eller flygeleder er noe han alltid har drømt om, så det er jo en fin backup om han skulle bli lei av sjølivet.

Selv begynner jeg på Bachelor i Nanoteknologi ved UiB nå om halvannen uke, og ser veldig frem til det. Planlegger å bygge på til Master i Nanovitenskap etterpå, hvis jeg ikke bytter over til militæret studier i stedet, f.eks. Data og Elektronikk ved Sjøkrigsskolen. Økonomisk sett er i alle fall det sistnevnte en gullgruve, men jeg tror jeg kommer til å trives jævlig bra på Nanoteknologi, og da er det det aller viktigste for meg. I tillegg til spesialiseringen på nanoteknologi, vil det jo også gi en bred og god kompetanse i både kjemi og fysikk, i tillegg til et visst grunnlag i matematikk, så det er relativt enkelt å sette seg inn i de fleste utdanninger, evt. stillinger, som krever realfag. Dette er jo noe jeg liker og synes er gøy, derav nicket mitt, så dette tror jeg blir veldig bra. Klarer jeg å få god lønn i tillegg så er det en enorm bonus. Jeg er også opptatt av å tjene bra, men førsteprioritet må være en utdanning jeg trives med, og derfor ble jeg veldig glad når jeg fikk tilbud på denne linjen fra UiB nå.