View Single Post
Det er faktisk en del praktiske/håndarbeid relaterte yrker som kan gi gode penger. Hvertfall de yrkene som mangler folk.

Min far gikk to år på vgs, "Landbruks Mekanikk" som det het den gangen. Han tok fagbrev og startet for seg selv. 20 senere har han opparbeidet seg en solid kundemasse, og får nye hver dag. Etterspørselen etter noen som kan komme til bonden selv og reparere traktorer og trøskere er så stor at min far kan velge og vrake i jobber. Han kjører en van hvor han har alt av verktøy.

Teknologien har hatt enorme fremskritt siden min far gikk ut av Vgs. Motorer er nå styrt av komputere, og det er ikke alle mekanikere som greier og holde tritt med vår moderne hverdag.

Faren min reiser verden rundt på kurs, slik at han kan lære om den nye teknologien. Det han har lært pluss at han har invistert i moderne verktøy, gjør at han nå er en av en håndfull i hele Norge som kan reparere noen spesielle motor-typer.
Han blir derfor hyret inn fra folk over hele landet. Han kan sette seg i bilen, ta timebetalt fra han drar hjemmeifra, til han kommer til kjøretøyet han skal reparere, for så og faktisk reparere det, også kjøre hjem igjen. Dette kan fort gi 15-20k for 2-3 dagers arbeid.

Så poenget mitt er vel at min far med to års utdanning etter ungdomsskolen kan nå glatt tjene over en mill i året.