View Single Post
La din vilje skje
7
For en sopp! Jeg høstet noen eksemplarer, separerte stilk og hatt for så å dele stilkene i fire på langs og hattene delte jeg i to som to halvmåner. Dette lot jeg soltørke på verandaen, om natten tok jeg de inn for å unngå at de trakk til seg fuktighet fra kveldslufta. De brune papp posene de har på butikken i soppavdelingen er utmerket til å oppbevare soppen i under tørking når de tas inn, fuktigheten trekker inn i pappen så soppen ikke begynner å råtne så lett. Ettersom hva jeg forstår skal sollyset omgjøre virkestoffet på samme måte som varmebehandling, men hvorfor ikke gå for soltørket hvis jeg først skal prøve det tenkte jeg. Tørkingen tok 2-3 dager, men da var de helt inntørket også. Veldig viktig å ta de inn om natten ellers råtner de pga. fuktigheten i ute-luften om natten.

Prøvde soppen ved to anledninger. Første gangen ca 6 g. Det var litt i minste laget men nok til å merke en effekt som var behagelig, som en tonic men mere kroppslig effekt. Soppen hadde langvarig positiv effekt, humøret dagen etterpå var på topp og jeg følte meg uthvilt, herlig sprø og klar for det dagen måtte by på. Samme kveld drakk jeg 10g før jeg la meg, våknet opp i noe som lettest kan beskrives som at ansiktet svevde mens kroppen bare hang etter. Det ble litt som å bevege ansiktet så fulgte bare kroppen på, som en transe hvor alt av av forstyrrelser var borte og det jeg satt igjen med var en klarhet jeg skjelden ar følt maken til. Jeg vil si det var like forfriskende som et morgenbad i et skogtjern en tidlig sommerdag.

Jeg er overbevist, denne soppen har noe for seg!