View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg tipper World of Warcraft har en ikke ubetydelig andel av skylda. Og dette er ikke noe jeg skriver kun for å være morsom.
Vis hele sitatet...
Ikke ubetydelig, nei, men å nevne det alene som mulig årsak blir litt tynt IMHO.

Selv har jeg stor erfaring med å føle at jeg kaster bort tid på skolen; og jeg har ikke spilt WoW hele skolegangen, bare så det er klart.

Problemet ligger i at mange kan ha problemer med å motivere seg som det er. For dem der dette er tilfelle vil det ikke hjelpe med krav om å analysere lange dikt og skrive lange noveller i norsktimen.
Ja, jeg vet at diktanalyse begynner å bli en klisjé i diskusjoner om dette temaet, men det er likevel høyst relevant. Enten du blir elektriker, montør, bilmekaniker, sykepleier, industritekniker, astronom eller kirurg er det vanskelig å komme fra at diktanalyse vil hjelpe deg svært lite.
I mellomtiden later det til at stadig flere skriver som dritt. Hva med litt mer fokus på å lære å skrive og lese ordentlig norsk?

Etter man har analysert dikt til døde skal man lære om skolesystemet i Australia, New Zealand, Canada og på månen i engelsktimene - greit nok, det kan være interresant for de 0.1% som faktisk skal dit, men for resten kunne det kanskje vært greit å lære noe man faktisk får bruk for.

Jeg vil tro at kombinasjonen "kjedelig" og "komplett ubrukelig" (som dessverre er nokså utbredt) gjør ganske mye med elevers motivasjon. Spesielt de som ikke er supermotivert fra før av - og det er ofte nettopp disse vi finner i den yrkesfaglige delen av norsk videregående skole.