View Single Post
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
645
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Bortskjemte, kravstore og late unger er grunnen, sånn for det meste. Jeg går studiespesialisering, og ser en del av de sammen problemene her, forskjellen er bare at folk er generelt smarte og har en evne til å forstå ting lett. Yrkesfaglig tilsvarer (face it) relativt mange folk som ikke har den samme kvaliteten, i alle fall ikke på den realfaglige fronten. Ergo så sitter det en haug med folk som spiller PC i timen, røyker, gir beng i alt som heter fag man lærer i, drikker, fjoller og oppfører seg dårlig. Ikke bra

Bortskjemtheten er også en faktor. Matpakkekulturen forsvinner helt, og istedenfor er det brus og kake og Gud vet hva fra kantina som gjelder. Når folk ikke får et sekund fritid før snittet ligger på minst 4.0 snakker vi et akseptabelt nivå.

Vet at dette er lett for meg å si, som har relativt lett for å nå tett opp mot femmern, men dette er realiteten. Det nytter ikke å skylde på for strenge og konservative lærere, når det tross alt er slepphendte foreldre og late elever som er problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med Kyrios, jeg mener mye av årsaken til at folk dumper ut av Vgs, skyldes latskap. Selv om man ikke trenger kunnskapen om 200 år gamle dikt senere i livet, skades man ikke av litt teori ved siden av det praktiske.
Jeg går studiespesialisering selv, og skjønner ikke hva yrkesfaglige elever klager for. Det er lov å være skolelei, men man må ha litt struktur, og tåle litt "unødvendig" teori. På studiespesialisering kan jeg finne haugevis av ting jeg absolutt ikke trenger videre i livet, men det er ikke noe å klage for.

Etter min mening er det ikke for mye teori i yrkesfaglige, jeg går dog ikke yrkesfaglig selv. Blant vennene mine fra ungdomsskolen, der 90% går yrkesfaglig, har ingen av de lekser i det helet tatt. (Vg1). I likhet med hva Kyrios sier, bruker de mesteparten av tiden sin på å daffe foran skjermen, fyll eller diverse ulovligheter. Dette er latskap i mine øyne mer enn noe annet..
Sist endret av Bangfish; 1. februar 2010 kl. 22:53.