View Single Post
Sitat av Susa Vis innlegg
Men jeg tror at grunnen til at det blir så mye utroskap og dritt er at biologien ofte trumfer oppdragelsen og forventningene. Så kanskje det er forventningene det er noe galt med, tenker jeg. Disse forventningene er forskjellige fra kultur til kultur, det er menneskeskapt og noe vi alle må gjøre oss opp en mening om selv. Men jeg tror mange ikke reflekterer over det, bare adopterer forventningene de har lært?
Vis hele sitatet...
Det er mye som er kulturrelativt. Moral, lykke, dannelse, en rekke psykiske lidelser osv. Det er interessant å tenke på, men gjør dette disse reglene noe mindre reelle i hverdagen? Kanskje litt, men vi lever nå i den kulturen vi lever i. Kulturen er reell, selv om den er menneskeskapt. Noen av oss er mer frigjorte, og kan i større grad drite i spillereglene. Andre er mer bundet av kulturen, og har lover og normer flettet hardere inn i moralen og følelseslivet sitt. Man kan jo påvirke folk til å frigjøre seg mer, men i et forhold kan det være en fin linje mellom å overbevise partneren sin, og å presse gjennom egen vilje.

Det er forøvrig ikke noe galt med forventninger som er vanskelige å leve opp til i seg selv. Det er helt innafor å ha noen moralske koder som stiller krav til folks impulskontroll og selvbeherskelse. Det kan jo oppleves som helt urimelig for motparten, og isåfall passer man ikke så godt sammen. Det er vel ikke mer komplisert enn det.

Sitat av Susa Vis innlegg
Mitt forhold trenger dere ikke bekymre dere for forresten.
Vis hele sitatet...
Tror ikke noen bekymrer seg akkurat, men du brukte jo deg selv som eksempel. Da er det naturlig å spille videre på det.

Interessant tråd btw.
Sist endret av mentalmelt; 28. mars 2016 kl. 18:18.