View Single Post
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
274
Mange her har sikkert fått med seg at året 2014 og Orwells 1984 har mange likhetstrekk, med en mengde avsløringer de siste årene angående storebror sine foretakende, for ikke å nevne enigheten i så å si alle de største partiene angående innføringen av DLD og liknende.

Med dette i tankene begynner flere og flere å ty til direkte midler for å unngå denne typen overvåkning, og om det ikke overvåkes i like stor grad som det man frykter, så skader det aldri å være på den sikre siden.

Dermed introduserer jeg et konsept mange sikkert har hørt om, og andre overhodet ikke har vært borti: Kryptering, mer spesifikt med PGP.

PGP er en fellesbetegnelse på en rekke programmer som kan brukes til å kryptere/dekryptere kommunikasjon. Det fungerer ved at din egen klient genererer et par av nøkler, der en nøkkel er privat og en annen er offentlig. Den offentlige nøkkelen publiseres eller sendes til de du ønsker at skal kunne sende deg krypterte meldinger, og når noen andre skal kryptere meldinger til deg gjør de det med denne. Deretter dekrypterer du meldingen med den private nøkkelen som hører til den offentlige nøkkelen meldingen er kryptert med.

Rent kryptografisk er det svakeste ledd i denne lenken RSA-problemet, et problem det fremdeles ikke finnes noen effektiv løsning på, og å knekke koden er dermed umulig per dags dato, selv for de største etterretningsbyråene i verden. På wikipediaartikkelen om PGP kan det leses mer om hvordan det virker, og et par historier fra 2003 og 2007 som tyder på at etterretningsbyråer ikke kan knekke det.

Hvis man ikke lenger snakker fra perspektivet til de kryptografiske algoritmene som blir brukt, så er sannsynligvis det personlige passordet som tilhører hver private nøkkel, som blir brukt til å dekryptere meldinger og filer med, det svakeste leddet. Hvis dette finnes ved hjelp av keyloggere eller liknende, eller er svake mot ting som ordbokangrep eller liknende metoder, så kan selvfølgelig meldingen eller filene dekrypteres på ordentlig vis. Derfor er det viktig at selve nøkkelen ikke havner i noen andres besittelse, eller at passordet som brukes for nøkkelen er sterkt nok. Sistnevnte er som regel det greieste, slik at myndigheter kan puste og pese til de blir blå i ansiktet, og minst 15 tegn med både store og små bokstaver, tall og spesialtegn er å anbefale.

Med all denne informasjonen ute av verden anbefaler jeg dere alle på det sterkeste å anskaffe en slik klient, og å nevne for eventuelle venner at det kan være lurt. På denne måten kan man sende krypterte meldinger til andre her inne som også bruker det, eller til de av vennene deres om velger å bruke det. Personlig bruker jeg Portable PGP, men det finnes mange valg der ute.

I tråd med diverse internettfora sine hovedtråder om PGP/kryptering hadde det også vært gledelig om dette ble en samletråd for offentlige nøkler, slik at man raskt kan finne ut om noen bruker dette eller ikke, i tilfelle man ønsker å sende noen en krypter melding. Jeg åpner med glede med min PGP-nøkkel tilknyttet min Freak-konto:

-----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
Version: BCPG v1.47

mQGiBFLVnHQRBAD3XWbPbEerOdmjo5Z+066Pb0D5QjO6/cFvE7Aj4LK6/uap0R9G
xz7A/c3ROpWEoDib19dufGxqgRntbwqVxak3ppJPgGTEIidvNsLH3x6aH6dKoQHJ
esI8ffFc132hCHl/pyMxMTRrrwKeM3Y3PT/Xm25PS1eWg9C/TR8ZUo20ywCg6gJG
FAdG/hfO7QMByMOvLfFtZ8sEANolLCLK75uIVfktEgJKaCh1nx10vdnc4lSnDfCU
kMH6x1f8CXKY+BhIvQKmbn3/CAudnRfDhjYkZS/XyEXhc8YVH9mmmoHSVNC9FKJz
s9HJHbYjEEK5UO4v46sVeTZsk3R2tLbqV4ttJprwmhJQnFBBJIBdQH2nq709 ts2c
BXN/A/9d+yEaYqUD8HcNwRUCgndPO4v+XvkHIEWNJv+F5L346gPLrzuuAdqqiAoL
FAajInDV9BH9umdS1l2XkbsPS7fE0gn9POBvJ3OdrJFcpoR8EuDNDUOVBTpx Hdjj
Kic+Hp/VOooRoQ7GV+dPXmidj8u/DmncxdPIBHOYoGBOEKhDXbQIQVhpTWUgPD6I
RgQTEQIABgUCUtWcdAAKCRB8OiGTPanXnkk4AKCfIF/abetz2KuTXz/Oz5JnOlOs
hACeMVUXojxLkHQofsulK3DBmtMhpdW4zARS1Zx0EAIAlJT+wJXzuF7ihlQr ODb8
gaXdCgNJtMI53Th0TUiM+OMduLy30ztBq7nlozzKkUSxzvMyyUvwVzvwR6Os qYzf
OwH9FT1dYXKttDBFtoro4d4QcLYTcAVobSnT1zp3SRmWge5bISyblr/c+lsgzV4/
0gRIldYJz5tBC3oPEsocuaQozAH8Dp6XWXjO3HI6jYf+R+FNYVExTRk+EAhw 0MZ/
s5eEpCSsswm4Y/VumuOCoOYywZ8LKJxwnwm9GfZK7Prus5X3V4hGBBgRAgAGBQJS
1Zx+AAoJEHw6IZM9qdeepJwAnRxMQ6U6+puMsMjdfHtc9x5qDGr/AKCfojZHOgtT
2M8AWNM33VV6ri2WmA==
=hwsd
-----END PGP PUBLIC KEY BLOCK-----

Happy encryption!
Sist endret av AXiMe; 14. januar 2014 kl. 21:24.