View Single Post
Interessant tråd! Jeg noterer meg flere titler, takk!

Jeg må først og fremst nevne Jens Bjørneboe, og jeg ser Bestialitetens Historie allerede er nevnt men jeg havnet selv på Bjørneboe-kjøret gjennom "Haiene".

Ellers støtter jeg anbefalingene "Prosessen", "Brave New World" og "Markens Grøde".

Ibsen er også nevnt og jeg har selv vært så heldig å lese "Vildanden" og "Peer Gynt", likte begge svært godt og skal lese flere av ham!
Når det kommer til norske som ikke er nevnt vil jeg nevne "Fuglane" av Tarjei Vesaas. I tillegg, "Bondestudentar" av Arne Garborg, dersom man ikke har noe i mot å kryssjekke for navn på samfunnstrømninger på 1890-tallet.

Når det kommer til "verdenslitteratur" likte jeg Camus' "Den Fremmede". Mer niché anbefaling, 60-talls sci-fi fra USA "The Beast that Shouted Love at the Heart of the World" av Harlan Ellison, en helt spaced-out samling noveller, med spirituelle temaer og blodalvorlig action, i ordentlig Freak-ånd. Det beste til slutt, "Night on the Galactic Railroad" av Kenji Miazawa, japansk barnebok skrevet på 30-tallet som er så fylt til randen med livet, døden, universet og alt å gjøre at det er til å bli svimmel av!