View Single Post
Hr. Smith's Avatar
Trådstarter
13
Sitat av jaffa87 Vis innlegg
Høres ut som dere er 15 år gamle og har startet en tankerekke uten å fullføre den.

Dere ønsker å flytte til en hytte og deretter ikke jobbe. Skal sove lenge på morningen og likevel ha dyr? Dere skal dyrke mat også skal dere jommen på butikken osv.

Hvordan skal dere få midler til å kjøpe hytta? Om dere skal ha dyr så er det jo ingen hytte dere trenger men en gård, et småbruk. Nå finnes det jo enormt mange småbruk rundt forbi og mange av disse er jo også til salgs. Men hvordan skal det finansieres når dere ikke skal jobbe og dermed blir uten inntekt? Og hvordan har dere sett for dere at dere får kjøpt inn alt det dere måtte trenge i butikken når dere ikke har inntekt? Du vet du kan brygge øl i byen også? Du må ikke rømme til fjells for å brygge øl, ølbrygging er fult lovlig og det er det ingen som bryr seg med. Nei en blir ikke gærn av å bo på bygda. Småbrukslivet betyr ikke å være 100% avskåret fra andre folk 100% tia, for gjør man det da er man sær i utgangspunktet.

Alt av utstyr på et småbruk må vedlikeholdes, og det koster faktisk ofte penger. Det er oljer og filtre. Verktøy brekker eller må fornyes.

Dere får utgifter til for til dyra, dyrelege, vaksiner, kraftfor, diesel til traktor, dekk, hydraulikkolje, dasspapir, bind, og alt annet dere måtte ønske å fra samfunnet dere forakter. Dessuten vil du jo faste utgifter til forsikring, kommunale avgifter, vann og avløp, strøm, fyring, internett, eiendomsskatt, og påkrevd og nødvendig vedlikehold.

Harde fakta, skal du drive småbruk må du nesten være født på småbruk. Med det mener jeg at du må nesten ha lært fra du var liten å fikse ting selv. Fulgt etter far din og sett han fikse ting og lært det alle triksa. Kun de mest nevenyttige som ikke er oppvokst på gård vil ha den kunnskapen som kreves. Og gjør en feil så koster det ofte penger....

En morsom dagdrøm mens dere fyrer en rev uten tvil. Men føler ikke det er særlig realisme i dette ennå. Hvor mye cash har dere, og hvordan skal dere dekke de faste kostnadene hver måned? Det må på plass først.

Stalltips, skaff dere en jobb dere kan ha hjemmefra. Om det virker umulig, ta en utdannelse som gjør det mulig. Når fast inntekt opptjent på hjemmekontor er på plass blir alt mye enklere. Og om dere allerede har penger på bok som gjør at dere ikke ender opp med stort lån på småbruket så kan dere jo justere ned tiden på hjemmekontoret slik at dere kun jobber nok til å dekke utgifter, pluss penger til fyll og fanteri.
Vis hele sitatet...
Når sant skal sies satt vi faktisk bare og drømte oss bort. Dette er ikke en plan vi for øyeblikket driver å realiserer. Det var som sagt bare en befriende tanke jeg starta å gruble på, og ville vite litt hva folk tenker, og om noen kanskje har drøftet over det samme.

Jeg forstår at man trenger penger til noen delvis faste utgifter man ikke er foruten. Men flere av tingene du nevner som koster spenn er jo sånt man ville hatt som mål å slippe. Det jeg tenker på er ikke å stå opp kl. 12 om dagen i en hytte dypt inne i Finnskogen, og browse Instagram mens foodprocessoren gjør seg ferdig. Selvsagt er det en "jobb" hvor du alltid er på shift. Men kanskje det er noe i det. En sinnsro om man får det til å gå rundt.

Uansett er vi begge i full jobb, ettersom du tar opp det med midler til å kjøpe hytta, osv. Men det er nok mer realistisk som noen nevner å gjøre det i perioder, evt med opphold mens man er i arbeid.

Jeg regnet med at noen kom til å henge seg fælt opp i det jeg skrev om ølbrygging. Jeg er fullt klar over at man kan brygge opp til en viss prosent for eget bruk osv. Men det var bare måten jeg fant det mest passende å ordlegge meg for å fremme mitt budskap. Jeg takker uansett for dine tips og fornærmelser.