View Single Post
@jockek : FMG sender jo IGMP-forespørsler (general queries) til 224.0.0.1, og om den ikke får svar på disse fra dekoderne, så stopper jo streamen. Det spiller ingen rolle hvem som faktisk sender disse, men dekoderne må få dem med et intervall som er minimum det intervallet som FMG bruker (ca 4 minutter, mener jeg å huske), ellers stopper det opp.

Det hadde jo vært interessant å se trafikken på andre siden (altså mellom FMG og Altibox sine servere). Hvis FMG fungerer like greit på ethernet som på fiber (den har jo en ethernet WAN-port også), så går det jo an å trikse det til med en switch. Switchen fungerer da som en mediekonverter, men med mulighet for fullstendig speiling av trafikken. Mulig jeg prøver dette ut, av ren nysgjerrighet.

Men når det er sagt, jeg har fått den gamle TV-løsningen til å fungere med dekoderne i mitt LAN, men der jeg bruker to kabler fra min router mot FMG (trunker det i en switch), en for internett og en for TV. Dekoderne havner da bak dobbel NAT og dobbel IGMP proxy, men det fungerer. Kun som en forberedende øvelse til å gå over på ny TV-løsning.

Edit: Ok, da har jeg testet å bruke egen switch som mediekonverter for FMG, og det fungerte. FMG er likeglad om den får fiberen direkte inn eller om den får det via ethernet-porten. Så da kan jeg pakkedumpe på den siden også. Og jeg kan switche FMG inn og ut av loopen uten å røre en eneste kabel.
Sist endret av mroek; 12. august 2017 kl. 13:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.