View Single Post
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Tjaaa, hveteøl er vel i utgangspunktet ikke så mye vanskeligere enn andre øl. Jeg regner med du må lage med ekstrakt? I såfall tenker jeg minimum 80% Briess Bavarian Wheat spraymalt(den er 65% hvete så du kan bruke bare den) og Briess Pilsen Light spraymalt de resterende 20%

Til 1664 må det litt appelsinskall, kun skallet, ikke det hvite og litt koriander frø, men om du vil at fargen skal være tilnærmet typeriktig må du nok gjøre helkok, hvor stor gryte har du?

Den er vel også litt syrlig så du kan kanskje med hell bruke Citra humle på 60, 15 og 5 min så du ender på 20 IBU.

Det viktigste er kanskje riktig gjær. Som WB-06 om du vil bruke tørrgjær og WLP300 om du vil bruke fersk gjær.
Vis hele sitatet...
Farge er ikke så veldig nøye, smak er mer viktig. Trenger selvsagt ikke være identisk, men noe tilnærmet.
Hm, har vel en 10L gryte stående hjemme, utenom dette eier jeg ingenting bryggerutstyr og må gå til innkjøp.

Føler bare det er litt mer motiverende å prøve seg på brygging hvis sluttresultatet blir noe man foretrekker.

Har også vurdert å lage mjød, aldri smakt det så bør kanskje kjøpe en flaske på polet først før jeg setter igang med en bryggeprosess.