View Single Post
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Supert, da blir det sånn. Men jeg topper jo opp med 10 liter så er jo en stor vannjustering
Vis hele sitatet...
Med vannjustering, så mener jeg å tilsette mineraler og annet i bryggevannet for å få den kjemiske profilen du ønsker. Det kan påvirke resultatet, men forskjellene er så subtile at det er liten vits å fokusere på det før du har stålkontroll på alle andre ledd i prosessen. Altså er det bare å kjøre på med vannet du har i springen. Det skal veldig mye til for at det ikke er bra nok.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Tenker å pitche den rehydrerte gjære på 17 grader. Kjøler ned den rehydrerte gjæren til å matche tempen i gjæringskaret. Det jeg lurte på i forhold til temp på vørteren før jeg heller det i gjæringskaret var om karet/plastdunken ville tåle varmen. Som sagt gryten min er 15 liter så kan tilsette 5 liter kaldt vann i gryten før jeg heller den over i gjæringskaret.
Vis hele sitatet...
Den tåler det, men det er en viss risiko for plastsmak om det er for varmt. Om du tilsetter 5 liter kaldt vann i gryta, så ender du fortsatt på ca 70 grader. Etter fem liter til er du på litt over 50 grader. Du bør nok heller prøve å kjøle ned den kokte vørteren i gryta en god del før du heller det over i gjæringskaret. Da vil kjøleprosessen totalt gå raskere enn om du hiver alt i gjæringskaret og lar det stå til det har gått fra 50 til 17 grader av seg selv, og det er positivt på flere måter.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det blir vel den neste tingen jeg prioriterer om jeg liker å holde på med dette, nå i første omgang hadde jeg håpet at de 10 literene med vann fra springen kunne ta seg av nedkjølingen, men som jeg sa litt lengre oppe er det kanskje fyfy?
Vis hele sitatet...
Nei, det er egentlig ikke så veldig fy-fy, så lenge det ikke er mye bakterier og ulumskheter i vannet, men som sagt vil det ikke være tilstrekkelig. Har du kanskje plass til å sette kjelen i vasken? Om du lar vannet renne så vannet utenfor kjelen hele tiden skiftes til nytt kaldt vann, og sørger for at det er litt omrøring både i og utenfor kjelen, så fungerer det greit til å kjøle det ned. Det er riktignok ikke hårreisende effektivt, men jeg gjorde det selv de første gangene, og det ble godt øl av det og.