View Single Post
Jeg har aldri i løpet av tiden jeg har brygget brukt sekundærgjæring, det jeg heller gjør er å gjære alt i en dunk, for å deretter overføre øllet til en annen dunk med kran på tappedagen.

Jeg lager en sukkerlake, omtrent 6g/pr Liter øl med sukker eventuelt brygge sukker i pulverform holder i masseveis.
dette koker jeg opp i en ren kjel (fri for fett og oljer). For å så kjøle ned til omtrent 20 grader, heller det i den tomme gjærdunken som på forhånd er renset topp til tå med desinfiserende vaskemiddel og mer til om nødvendig.

legger hevert røret i bunnen av bøtta slik at det blir en "virvel" i hele karet uten at det plasker og blander seg med oksygen (dette for å unngå oksidering av øllet). Med dette oppnår du relativt god utblanding av sukkerlaken i øllen, dermed er det bare å flaske og kose seg.

Jeg har oppgradert til corneliusfat nå, ble naturligvis lei av all denne flaskingen, ser frem til å flaske litt med dette systemet og, det medfører naturligvis bruk av en Blichman Beergun, eventuelt en mottrykksflaskefyller. Da får du en ølflaske du kan drikke rett fra, eller helle alt av flaskens innhold i ett glass uten fare for bunnfall og grums. Fantastisk er det!

i morgen settes porteren min på fat og karboneres kunstig med Co2 gass. skåles i nærmeste fremtid!

Edit: for treg til å edite uten å kontakt admin!

Jeg har aldri i løpet av tiden jeg har brygget brukt sekundærgjæring, Mener å huske det er mer for spesielle øl med lange gjæringsforløp og øl med høy OG der det er fordelaktig mtp langt gjæringsforløp. Da gjærceller etter en viss tidsperiode også begynner å råtne kan de sette uønsket smak på øllet, derfor velger hjemmebryggerne og andre bryggerier som lager disse øllene å overføre til sekundærgjærdunk / tank.

Finnes vel likevel fanatikerne som liker spenningen i å øke infeksjonsfaren, å gjør det likevel i tro om at det blir noen forskjell på korte gjærforløp som 2 uker.

Skal sies at det kan være forskjeller på gjæren noen bruker som gjør at det er lurt å bruke sekundærgjæring. De som bruker krydder tilsettninger sent i gjæringen av f.eks jule øl (Lager) som krever litt lengre tid på gjæringsprossesn ( alt fra 2-6 uker på noen typer) gjerne foretrekker å kryddre sine øl i sekundærgjæringen slik at kryddrene får satt sine preg uten å bli begravd under gjær / trub etc.

det jeg heller gjør er å gjære alt i en dunk da jeg stort sett lager ales, for å deretter overføre øllet til en annen dunk med kran på tappedagen.

Poenget mitt med å overføre slik er dette:

Jeg lager en sukkerlake, omtrent 6g/pr Liter øl med sukker eventuelt brygge sukker i pulverform holder i masseveis.
dette koker jeg i 10min, i en ren kjel (fri for fett og oljer). For å så kjøle ned til omtrent 20 grader, heller det i den tomme gjærdunken som på forhånd er renset topp til tå med desinfiserende vaskemiddel og mer til om nødvendig.

legger hevert røret i bunnen av bøtta slik at det blir en "virvel" i hele karet uten at det plasker og blander seg med oksygen (dette for å unngå oksidering av øllet). Med dette oppnår du relativt god utblanding av sukkerlaken i øllet, dermed er det bare å flaske og kose seg.

Jeg har for en stund tilbake oppgradert til corneliusfat, ble naturligvis lei av all denne flaskingen, ser frem til å flaske litt med dette systemet og, det medfører naturligvis bruk av en Blichman Beergun, eventuelt en mottrykksflaskefyller for de som liker mest mulig duppeditter. Da får du en ølflaske du kan drikke rett fra, eller helle ut alt av flaskens innhold i ett glass uten fare for bunnfall og grums. Fantastisk er det!

i morgen settes porteren min på fat! skåles i nærmeste fremtid!
Sist endret av frevev; 18. november 2014 kl. 17:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.