View Single Post
Sikkerhetsklarert
Siden dette underforumet ikke tillater anonym posting, så er det ikke sikkert alle ønsker å dele så mye om sin psyke. Jeg har hatt angst av og på hele mitt voksne liv, og blitt såpass trygg på det at jeg fint kan dele litt av mine erfaringer.

Jeg hadde mitt første møte med angsten da jeg var 17 (er i dag 34). Det viste seg som et panikkanfall. Vi var på biltur med noen kompiser og skulle hente noen på Oslo S. Det var sommer, glovarmt, fullt av folk, og plutselig ble jeg skikkelig uvel, svimmel kvalm og måtte sette meg rett ned. Begynte å brekke meg og måtte overtale kompisene om å gå tilbake til bilen og kjøre hjemover. Han vi skulle hente kom med et tog som kom om en liten stund. Vi kjørte en runde med åpne vinduer så jeg fikk litt luft. Det gikk over og jeg tenkte ikke mer på dette.

Så skjedde det etterhvert igjen oftere og oftere den sommeren, intens googling førte meg inn på krystallsyke, virus på balansenerve og til slutt angst. Fastlegen ga meg seroxat (ssri), noe som jeg bare klarte i en uke fordi det bare forsterket angsten og kvalem. Han ga meg ikke noe oppfølgning og varslet ikke om at dette var normale bivirkninger. Kuttet de ut og fikk en liten pakke med stesolid (benzo).
Når høsten kom startet jeg som lærling. På jobben tok jeg stesolid ved behov, og det løste alle problemene. Etter at angsten på den måten ikke lenger var så skummel om den skulle dukke opp, så holdt det at jeg hadde 1stk benzo med meg til enhver tid. Men brukte de ikke. Og etter 1 års tid var jeg frisk igjen.

Så kan vi spole 5-6 år frem i tid. Var blitt samboer, fått barn, og hadde jobbet intenst med store prosjekter på jobb like før ferien. Første feriedagen smalt det igjen som lyn fra klar himmel. Panikk. Alt var "feil", alt var galt, jeg var unormal, jeg følte jeg plutselig var blitt gal. En skikkelig ut-av-deg-selv opplevelse. Var apatisk den første ferieuken, fikk ikke deltatt på noe av de tingene vi hadde planlagt med unger og barn. Fikk legetime, ny boks med benzo, ble henvist til psykiater, og begynte på cipralex(ssri). Denne gang med advarsel om bivirkninger, og om å måtte stå i det noen uker til det ble bedre. Cipralex ble nok redningen min der. Gikk på det i et års tid og trappet ned, mens jeg fortsatte med samtaler hos psyk 1 gang i mnd.

Etter dette har jeg stort sett fungert normalt, ved store "sosiale"påkjenninger har jeg allikevel fått noen panikkanfall, f.eks da jeg skulle være fadder i en dåp, bære kiste i en begravelse, eller holde presentasjoner på jobb.

Så kan vi spole 5 år til frem i tid, et samlivsbrudd fra klar himmel, utroskap, bedrageri, drama uten like. Hadde noen gamle bokser med cipralex, og startet selvmedisinering og opptrapping på egenhånd mens jeg ventet på å få samtaletimer med psyk.

På denne måten har jeg på et vis lært meg å leve delvis med panikkanfall og tilbakevendende perioder med angst/middels depresjoner. Kun vært sykmeldt i 2 uker de siste 12 årene pga psyken, ellers vært 100% i jobb.

Hadde en periode jeg var utbrent og møtte veggen for kort tid siden, dette var jobbrelatert, og jeg tror jeg taklet dette slik som andre "friske" personer. Jeg byttet jobb og problemene forsvant. Går i dag fortsatt på cipralex, men planlegger å trappe ned til sommeren. Så lenge jeg lever helt fint på disse, og det ikke er noen foreløpige rapporter om at dette er skadelig på lang sikt, så tenker jeg at jeg kan fint leve med å være av og på disse resten av livet.

Et tiår med samtaleterapi har vel egentlig ikke hjulpet så mye, annet enn at jeg har lært å annerkjenne egne følelser, og ikke undertrykke mine egne behov.

Angst er noe dritt, og jeg skulle ønske det var like stuereint å si at man sliter med angst/depresjon som å si at man har en vond rygg, eller dårlige knær. Slik at man kan tilrettelegge på arbeidsplass, i hjemmet, i samfunnet generelt. Men slik er det ikke. 3-6mnd ventetid på å kanskje få et pakkeforløp på DPS som gir deg 8 timer, og så skal man være frisk. Derfor har jeg beholdt mine månedlige psykiater timer, for er man først ute av systemet så skal det utrolig mye for å komme inn igjen, med mindre man velger privat, og betaler 1400 for 45minutter.