View Single Post
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
https://www.nrk.no/sorlandet/paroren...dig-1.14869809

Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Helt utrolig lange ventetider. De fleste er aldri på tiden, roter med papirer, har uorden og er generelt rimelig slitne. Krever en masse ting av de såkalte brukerne som de ikke makter å leve opp til selv. Det surres, vases, fjases og fortolkes langt inn i granskogen. Heldigvis for de som arbeider i psyk. er pasientene gjerne såpass slitne og underkuede at de ikke merker hva som foregår, og merker de det så orker de ikke påpeke det. Ansatte kan stort sett ture frem som de vil uten at noen klager på saklig grunnlag. Hele feltet er notorisk underbemannet og min opplevelse er at de fleste som jobber i psyk. ser ned på pasientene sine på en eller annen måte (selv om de ikke er klar over det selv). Snakker nedlatende og overbærende etc. Mye av tilbudene er en blanding av oppbevaring (store gruppe-arrangement uten evaluering) og brannslukking.

Jeg har i det store og det hele vært svært heldig er som *pi enig i at det finnes flinke fagfolk, om ikke mange av dem. De fleste vil jeg si er middels kvalifiserte og gjør en helt "OK minus" jobb. Samme som med håndtverkere egentlig. Langt mellom hver ildsjel. Egentlig en livsfarlig kombinasjon rent bokstavelig talt.

Det er noe med å komme utenifra inn i en kultur som gjør det hele mer hårreisende. Mange har jo tuslet rundt i psyk. korridorer siden tenårene og kjenner ikke nødvendigvis helt hvordan ting er eller kan være. Det samme gjelder forøvrig mange av de som arbeider der. Det bærer litt preg av å være en vernet bedrift for de ansatte, jeg vil påstå at det hadde ikke gått an å arbeide slik ellers i det private. Igjen kommer problematikken med at brukerne ikke er helt med og ikke nødvendigvis stiller krav. Jeg kom inn i Psyk. med tung PTSD men ellers et rusfritt liv med militærtjeneste, karriere, øvre middelklasse liv etc.. . Vant til at ting er litt på stell og at bare fordi om man strever med noe så kan man bli behandlet som et voksent oppegående menneske. Sånn er det ikke nødvendigvis i det heletatt. Min personlige opplevelse er at selv om jeg har fått adekvat hjelp så er det et system hvor de lamme som førsøker å lede de blinde.
Vis hele sitatet...
Bra skrevet dude. Jeg syns vi burde få privat psykiatri, så kan man se hva slags erstatningssaker som kommer til å dukke opp, som på sikt også vil bedre forholdene i det offentlige.

Den store svikten er jo at de som jobber i helsevesenet selv, fordekker og lyver om forholdene. De kjenner hvor ille det er i mange tilfeller, men tenker på seg selv og egen karriere - og roper ikke opp om forholdene.

Det er de ansatte i HV selv som skulle ledet et opprør om at ting var faglig uforsvarlig - men det gjør hverken et flertall av ansatte, eller ledelsen. Det er ikke imponerende. Hva om andre yrkesgrupper hadde behandlet våre venner og familie like dårlig som de gjør i psykiatrien? Det er er et grovt svik å være nærmest til å hjelpe, og så ikke gjøre det.
Sist endret av meaculpaUIO; 28. januar 2020 kl. 09:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.