View Single Post
Jeg tror nok TS må skille på selvskading og selvmord. De aller færreste som driver med selvskading ender opp med å ta selvmord. Og ja jeg tror nok absolutt at selvskading er blitt en trend i visse miljøer, men når det gjelder selvmord derimot så ser vi ikke noe særlig trend annet enn at gutter og menn er den store tapende parten, og at de er også den gruppen som har variert mest gjennom årene, mens kvinner og jenters selvmord statistikk har ligget rimelig flatt gjennom årene:

Som du ser begår gutter og menn i dag mindre selvmord enn på 80 og 90 tallet, men mer enn på tidelig 70 tallet.
Denne variasjonen tror jeg kan tilskrives at gutter og menns selvmord er blitt mer påvirket av politikken som føres, mens jentenes flate statistikk tilsier at dette er "grunnivået" man kan forvente blant gruppen og har ikke blitt påvirket i særlig grad av politikken ført i landet.
Hvis jeg skal spekulere litt på årsaken så kan vi jo se at gutter og menns selvmord har gått opp med feministiske reformer i politikken fra 70 tallet og utover, men så har det gått litt ned igjen utover 2000 tallet kanskje på grunn av at både velstanden er gått oppover og at gutter har funnet andre distraksjoner som spill og medier som youtube, ol. som kan ta fokuset bort fra deres situasjon i offentlig skole, helsevesen, og demonisering av gutter og menn i hovedstrøms media.
Sist endret av JRF; 11. januar 2020 kl. 02:48.