View Single Post
Sitat av funksjon Vis innlegg
Har ikke noe fornuftig å tillegge tråden annet enn at jeg synes det er merkelig at alle tilfellene av selvskading jeg har sett har foregått utelukkende ved (relativt) grunne kutt på underarmer og/eller legger/lår.
Vis hele sitatet...
Som Shlask presiserer, så er ikke poenget med selvskadingskutt å blø i hjel. Det er ikke engang poenget å skade seg. Det er en måte å dempe annen smerte på, ved å overdøve den med en annen og mer konkret smerte, eller som en form for "grounding" eller hva jeg skal si, der du blir tvunget ut av ditt eget hode og inn i her-og-nå, både av smerten og den visuelle effekten. Det er derfor ikke noe poeng å kutte dypere enn det som må til for å oppnå det. Det er helt skivebom å se på selvskading som en slags liksom-selvmordsforsøk.

Jeg tolker det mest som et rop om hjelp fordi det ofte velges disse ekstremt synlige stedene, når det finnes et uttall alternativer omkring på kroppen.
Vis hele sitatet...
Hva vet du egentlig om hva folk har på mindre synlige steder på kroppen? De synlige er selvsagt de du ser flest av.

For øvrig: Et såkalt "rop om hjelp" er en ganske naturlig ytring når du faktisk trenger hjelp.
Sist endret av *pi; 10. januar 2020 kl. 21:40.