View Single Post
Tror selvskading har mange fellestrekke med rus, spiseforstyrrelser som overspising, underspising eller andre dårlige strategier som å overaktivisere seg for å døye indre smerte eller jobbe døgnet rundt for å slippe å tenke på det som er vondt og smerter. De er på mange måter i samme båt de som sliter med dette. Har hørt en som jobbet i psykiatrien forklare likheten mellom hva som får folk til å fortsette med slike strategier at handlingen blir en akutt løsningen på å dempe den indre uroen og takle følelser. Feks overspising utløser lykkestoff fra belønningssenteret i hjernen. Det kan også skje når folk tar rus, har vill sex for de som er sex-avhengige eller kaster opp maten eller risper seg.

Feks kan folk som har opplevd traumer få så skjevt selvbilde og utvikle selvhat og følelsen av at de ikke fortjener noe bedre og da blir feks tung rusbruk også en form for selvskading, spiseforstyrrelser, sexavhengighet etc kan også være deres måte å bedrive selvskading.

Om dette stemmer så har kanskje ikke tradisjonelle behandlingsformer vært tilstrekkelig bevist på dette og da kan det sikkert bli vanskelig å finne behandling som virker over tid. Kanskje blir det heller ikke varige endringer før feks tidligere traumer er gjennomarbeidet slik at den indre uroen og kaoset ikke oppstår.

Vet ikke jeg for jeg ar ikke kompetanse på feltet annet et at jeg kjenner folk som sliter med selvskading. Og veien ut av det kan være lang og tung men det finnes hjelp og første trinn er nok å snakke om det til noen de stoler på.