View Single Post
Sitat av abgrud Vis innlegg
Dette kan oppfattes som brutalt å skrive, men mye av selvskadingen idag oppfatter jeg som en "trend". Jeg har lyst til å høre deres meninger om dette og hva dere tenker.

Jeg leste nylig om en sak hvor en 13 år gammel jente velger å ta overdose. Hun var deprimert og tok sitt eget liv. 13 år! Når jeg var 13 år var mine største beskymringer om når jeg kanskje skulle begynne med G-streng, er jeg seint ute med mensen og om jeg skulle tørre å gå hjem alene med den nye kjæresten min, fordi det var "kleint"... Jeg synes det er sjokkerende å lese.

Alle mennesker sliter med noe og det varierer i alvorlighetsgraden, men antall unge mennesker som enten tar livet sitt, truer med det eller skader seg selv er sjokkerende. Noen gjør det kanskje for oppmerksomhet og andre har fått en vrangforestilling fra ett sted. Men hvor kommer det fra?

Hva er deres meninger?
Vis hele sitatet...

En ting som er sikkert er at med dagens teknologi er det lettere å dekke de tidligere skjulte mørketallene. Jeg tror ingenting av det som foregår i dag er nytt, men det er lettere å få kjennskap til det.

Som du sier, når du selv var ung var du mest bekrymra for å få mensen og om du skulle gå med G-string, tror du da at du har innsikt i hva som foregår i hodet på en selvskader? Det å skade seg selv er for de aller fleste en irrasjonell tanke, men samtidig vet vi jo at det skjer, så da kan man jo også resonere seg til at mennesker som gjør dette på en eller annen måte er syke. For meg fremstår det vanskelig å tro at et "sunt" individ har behov for å skade seg selv.

Barn kommer ikke ut av en babymaskin med de samme behovene. Foreldre som allerede har oppdratt et barn med hell, kan ikke nødvendigvis forvente de samme resultatene med barn nummer to. Min gjetning er at selvskading kommer som en reaksjon på misnøye rundt omgivelsene. Være misfornøyd med livet, omgivelsene, familien, yrkesvalg, hobbyvalg, er ekskludert eller mangler meningsfulle relasjoner. Har man spesielle vansker som barn, kan det spesielt være vanskelig om man ikke får den støtten, hjelpen og omsorgen man behøver.

Jeg tror definitivt ikke at det er trendy å skade seg selv, jeg tror heller at med dagens teknologi er det lett for selvskadere å finne å prate med hverandre på sosiale plattformer.

Jeg er overbevist om at ingen egentlig vil skade seg selv.

Så overordnet svar på spørsmålet: jeg tror det kommer av arv og miljø.
Sist endret av pmprsrgr; 10. januar 2020 kl. 14:34.