View Single Post
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Svarte nei, med personlig argument som du skrev: "En uniform skal være nøytral, personen i uniform skal ikke gi deg asosiasjoner til religion,kultur eller bakgrunn."
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i den argumentasjonen her. Det som likevel gjør at jeg veier opp er at det er en del livssyn, f.eks hos sikher, som gjør at de i så fall ikke får tjenestegjort i det hele tatt.

Det samlet med den religionsfriheten forsvaret i mine øyne står for gjør at jeg syntes det er greit å lempe på krava bittelitt. Hodeplagg er go for min del.

Nevnte hodeplagg er litt meningsløse i mine øyne, men jeg respekterer de som velger å leve slik likevel.

Noen litt sprøere folk kan kanskje finne på å dra dette over i "Skal vi legge til rette for alt i forsvaret nå plutselig? Hva er det neste? Soldater i rullestol?"-land for å ta det til det ekstreme. Det blir ikke helt dette samme. Forsvaret er utrolig rigide på hva de tar inn av folk siden de faktisk har muligheten til å bare ta de "beste" nå som antallet vernepliktige som gjennomfører er mye lavere enn tidligere. At man legger til rette for de religiøse som har visse regler for plagg og lignende i en liten grad(For det er en ganske liten grad) slik at de også får prøvd seg er bra. Det krever ikke mye.

Vedrørende hodeplagg og problemene det medfører med hjelm: Dønn enig.
Men i strid blir det nok annerledes med en gang. Det er problematisk at man i den grad ikke trener den lille delen til vanlig, men jeg ser nå for meg at turbanen droppes når hjelmen påføres. Hijab ser ikke ut til å være mer problematisk en vanlig langt kvinnehår hva hjelmbruk angår.