View Single Post
Som sagt tidligere her, så har nok dessverre latskap noe å gjøre med at folk dropper ut.

Jeg har selv gått vg.1 og vg. 2 byggfag og vet nøyaktig hvordan den linja funker. JA, det er nok en del latinger på byggfag som er skolelei og har hørt fra kamerater at byggfag er slumt og derfor begynner der uten noen fremtidsplaner. Det er kanskje for slumt på den linja, noe som også kan ha noe med at elever dropper ut, det blir for kjedelig rett og slett. Men dere kan ikke si at alle som begynner på byggfag er noen late dumme jævler som eter kake og brus hvert friminutt. De fleste har siden tidlig barndommen bestemt seg for å blir f.eks. snekker, rørlegger, murer osv. og VIL ha dette til et yrke. Bedre å være sikker på blir snekker enn å gå 3 år med smertehelvette på almen, hvor du mest sannsynlig havner i kassa på rema 1000 uansett.

Men noe som ikke blir nevnt her, er hva som virkelig foregår på byggfag-linjene. Det er den ELENDIGE opplæringen. Jeg gikk 2 år for å blir snekker og kan nesten ikke en dritt innenfor faget. Det er på 2. året at man skal spesialiseres innenfor et felt man prøvde ut på 1. året. Tror nesten man må ha gått byggfag i Troms selv for å forstå hvor latterlig dårlig opplæring det virkelig er. Byggfag-lærerne er til og med late og det hendte veldig ofte at lærern bare sendte oss i verkstedet og sa "bygg et tak" eller "start byggingen på hytta" også gikk lærern opp på kontoret sitt og satt seg på Facebook. (Jeg var en av de som ofte måtte opp og hente læreren for å få hjelp) Jeg ble sendt ut på praksisplasser uten å vite hvordan jeg skulle bruke og bytte bits på en vanlig borremaskin eller en Hilti-maskin. Dette er for drøyt, dette er basic og lærerne må ta til følge at de fleste elever på byggfag aldri har rørt et verktøy før.
Det ble rett og slett så dårlig prioritering av tid på 2. året at jeg flere ganger vurderte å bare slutte. De setter oss til å gjøre samme arbeidsoppgave over flere uker. F.eks. snekre en vegg. Når man har spikret inn 40000 spikre så vet man hvordan DET gjøres liksom, men neida, lærerne skal ha oss til å spikre enda mer og nedprioritere tiden enda mer. Man kan ikke gjøre samme tingen gjennom en så lang periode, og det ender jo med at elevene går ut av skolen så og si uvitende om faget de har gått. (Som meg)

Så ble det nevnt at de allmene fagene ikke hadde noe med yrkesfagene å gjøre. I engelsen måtte vi analyse både ditt og datt men når vi ba om å få lære de engelske ordene og utrykkene for byggfag-rettede ting, fikk vi ikke en dritt. Engelsklæreren kunne rett og slett ikke de engelske ordene for diverse verktøy vi bruker på byggfag, noe som gjør engelsken egentlig ekstremt ubrukelig om vi har tenkt å reise utenlandsk å jobbe. Funker lite bra å komme til england å si at man skal kutte noen plater med ei "Bandsag" liksom. Heller ikke i norsken eller samfunnsfagen var det lagt opp til noe som hadde med det byggfaglige å gjøre. Å lese om Asbjørnsen gir oss på byggfag ikke så veldig mye akkurat.

Men til slutt. En faktor jeg tror som har noe å si på hvorfor elevene dropper ut, er det at de blir fortalt at det ikke finnes arbeidsplasser til dem. Noe som stemmer. Finanskrisa har tydligvis ikke gitt seg og ikke halvparten av min klasse fikk seg lærlingeplass. (Meg inkludert, med lite fravær og gode karakterer)
Byggfaglærerne lyver til elevene når de sier at det er mangel på snekkere, rørleggere, murere osv. og at de er sikret lærlingeplass/jobb etter de 2 årene. I tromsø er det helt umulig å få seg lærlingeplass med mindre man har bekjentskap med noen innenfor en bedrift eller er i slekt med noen i bedriftene.

En gutt med 2. år fra byggfag har nesten ikke sjans i havet å få seg lærlingeplass, i Tromsø hvertfall. Se på dette som en advarsel dere på 1. året på byggfag i tromsø. Systemet idag er helt fucked up og det er latterlig at det ikke blir en ordning slik at alle elevene i èn klasse får en sjans til lærlingeplass. At 5 av 15 stk får lærlingeplass holder rett og slett ikke.

Nå ble dette veldig Off-T.. Tok ikke for meg så mye om hvorfor folk dropper ut, men heller litt om hvordan yrkesfag/byggfag egentlig fungerer.
Jeg er fortsatt uten lærlingeplass og har vært i kontakt med nærmere 30 bedrifter i tromsø, en del av dem har ikke noe å gjøre med tømrer-yrket, men må rett og slett bare prøve å ta det jeg får.
Sist endret av Ermac; 1. februar 2010 kl. 23:48.