View Single Post
Jeg kjenner ikke til de konkrete studiene, så jeg kan bare uttale meg på generelt grunnlag.

Når det gjelder matematikk, så er min mening at jo mer matematikk du tar (av "riktig type"), jo mer vil det hjelpe deg til å forstå problemstillinger, algoritmer og abstraksjoner, samt at det vil kunne hjelpe deg i å løse programmeringsproblemer på en generell basis. "Riktig type" matematikk kan i denne sammenhengen være statistikk, lineær algebra, diskret matematikk og litt tallteori. Alt dette kommer til nytte om du skal omsette generelle algoritmebeskrivelser formulert pseudomatematisk til programkode, samt at det hjelper deg til å abstrahere problemstillingene slik at de blir lettere å omsette til algoritmebeskrivelser og kode.

Det er noen år siden jeg sist tok noen universitetskurs i matematikk, så for alt jeg vet kan pensum ha blitt snudd totalt på hodet i mellomtiden. Men på generell basis vil jeg tro at matematikken som presenteres på høyskoler og universiteter også i dag starter mer eller mindre fra bunnen av, slik at du lærer "alt" på nytt, og mer grundig. Det betyr ikke at du kan komme dit uten forkunnskaper - det vil sjelden ende bra. Men for all del, jeg har sett folk som hatet matematikk på videregående og hadde nær strykkarakter derfra, komme til universitetsstudier og plutselig oppdage at matematikk faktisk var gøy og interessant. Grunnen til dette var at de faktisk lærte alt på nytt igjen. De fikk lære hvorfor, ikke bare hvordan, og på en måte som passet.

Men klart, du kjenner deg selv best, så om matematikk virkelig ikke er noe for deg, så bør du kanskje satse på et studium hvor du kan klare deg uten. Men igjen, det er etter min mening alltid bedre med matematikk enn uten.