View Single Post
Hvilken: "Waking up: A Guide to Spirituality Without Religion", av Sam Harris

Hva: Sam Harris argumenterer, delvis biografisk, for at det finnes mer ved virkeligheten verdt utforske enn det vi vanligvis konsentrerer oss om i vitenskap. Et spirituelt liv er typisk noe som ignoreres av vitenskapsmenn og ateister grunnet dets kobling til religion og overtro. Harris argumenterer for at et spirituelt liv er fullt mulig uten religion og overtro og at å utforske sinnet er en geskjeft de fleste burde ta del i. Som han skriver: A middle path exists between making religion out of spiritual life and having no spiritual life at all.

Hvorfor: Jeg er vanligvis skeptisk når jeg hører ordet spirituell, men når Harris har skrevet boka vet jeg at jeg ikke er nødt til å godta noe bullshit. Han er en fantastisk debatant og en god forfatter. Det er spennende å se en ikke-religiøs og rasjonell vitenskapsmanns syn på temaet. Jeg har dessuten vært fascinert av og beundret den enorme roen og selvkontrollen han har i opphetede debatter, og jeg antar dette karaktertrekket er noe han delvis har tillært gjennom sin praksis med meditasjon.

Hvordan: Av og til sliter jeg litt med å relatere til det som skrives i boka av den enkle grunn av at jeg aldri har hatt lignende opplevelser som Harris, men det er ikke noe stort problem. Jeg liker boka såpass mye at Harris har overbevist meg til å prøve å sette av 20 minutter hver dag til meditasjon. Hvorfor ikke bruke litt tid til å prøve å få en bedre forståelse av sitt eget sinn?
Sist endret av Pinneknurk; 20. juli 2016 kl. 10:18.