View Single Post
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Jeg hater FRP av hele mitt hjerte, la det være klinkende klart. Og du trenger ikke leke diplomatisk for min del. At 95% av landets inntektskilder kommer fra Vestlandets olje er og blir et unektelig faktum. Hvordan tror du Oslo hadde sett ut i dag uten tilgang til Vestlandskysten?.. Hell, Norge slik vi kjenner det hadde hvert en av Europas fattigste nasjoner.
Vis hele sitatet...
Ok, da får jeg bare beklage for å bare anta at du politisk sett var nærmest de. Jeg syntes måten du kommuniserer/skriver på er veldig aggressiv, så og si helt identisk med slik nordmenn som støtter FRP og andre høyre-radikale uttrykker seg. For ikke å snakke om at du tydeligvis vil ha alt av oljepenger for deg selv og ikke dele med noen andre. Det lukter typisk FRP-egoisme så langt øyet kan se og lese.

Men visst du ikke støtter FRP, kan jeg spørre hvor i politikken du føler du føler deg "hjemme". Det er iallefall ikke til venstre borte med SV og Rødt. Holder selv med MDG, tror mine meninger stemmer ca. 80% med det MDG mener - I følge den forrige valgtesten jeg tok for kanskje 1 eller 2 år siden.

Så mye av pengene som vi bruker på statsbudsjettet hvert år er iallefall ikke så mye som 95%. Vi bruker ikke mer enn 2-3% av oljepengene hvert år. Det meste bruker vi til diverse aksjer innen diverse selskaper. Hadde vi vært så avhengig av oljepengene at 95% stammet fra oljefondet så ville vi i praksis vært konkurs. Hvordan fikk vi isåfall råd til alt vi trengte for å lete etter olje før vi visste om denne ressursen vår?

Jeg tror ikke engang 50% av statsbudsjettet kommer via oljen. Er mer realistisk at kanskje 10, 20 eller maks 30% av pengene kommer fra oljen. 15% høres mest realistisk ut.

Vi har også gode penger som stammer fra Naturgass, for ikke å snakke om fiskeriyrket.
Skal man se hvordan vi ville vært uten oljen så trenger man egentlig ikke se lenger enn til Sverige, Finland og kanskje Danmark. Du virkelig undervurderer Norge sin økonomi uten oljen.

Det er ikke slik at vi er avhengig av oljen, det er mer slik at oljen sørger for at vi har råd til det lille ekstra. Slik som veldig gode satser innen diverse velferdsordninger. Vi har fortsatt store inntekter som stammer fra mye skatt, tror vi ligger på rundt 33-35% skatteinntekter som stammer fra vanlig arbeid som "alle" nordmenn betaler.

Uten oljen så ville vi fortsatt vært blant europas rikeste per innbygger, noe som bla. Skyldes mye land og penger, men samtidig ikke mange innbyggere disse pengene må fordeles på.

Jeg har ingen kilder på dette, men tror de fleste vil si seg enig i at disse tallene jeg presenterer er langt mer troverdige enn de du har presentert sålangt. Men gjerne kom med tall som du kan underbygge med troverdige kilder.
Sist endret av einsteindragon; 6. mai 2022 kl. 20:04.